Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Terug naar 'Overige tests'

LeoVince X3 Scoot voor Suzuki Sixteen 150

Suzuki Sixteen Leovince uitlaat

De Suzuki Sixteen 150cc is een leuke motorscooter voor in en om de stad, op provinciale wegen en voor af en toe een stukje over de snelweg. Wél de rechterbaan, want voor je het weet heb je op de linkerbaan een aantal snelle jongens in je nek hijgen. Het nadeel is dat de Sixteen op de snelweg in ademnood komt en het blok een beetje zeurend gaat aanvoelen, alsof hij te weinig adem heeft om echt naar de top te gaan. Aangezien ik een groot liefhebber ben van een donkerbruine roffel, en dan heb ik het niet over broekhoest, en met name bij manueel geschakelde motoren met één cilinder, wilde ik wel eens zien hoe dit zou zijn bij een motorblok met een automaat. Kon ik meteen zien of dat qua topsnelheid wat zou schelen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ongeveer 330 euro betaald bij de dealer voor een Leovince Scoot demper en het resultaat mocht er zijn. Een mooie diepe roffel na het drukken op de startknop. Toch wilde ik weten hoe dit zou klinken zonder de demonteerbare dB-killer. 2 torx-schroeven en een stuk gereedschap om de db-killer te verwijderen verder en het lijkt wel of er een crossmotor klaar staat om te vertrekken! Met de dB-killer in het helmvak ben ik naar huis gereden. Asociaal hard geluid, zonder dat je echt snel vooruit komt en thuisgekomen met hoofdpijn, heb ik de dB-killer er maar weer ingezet.

Resultaat: De ademnood bij 115km/u wordt opgetrokken naar 120km/u. Dit is dan ook in mijn geval de absolute top op de snelweg. Sneller wegtrekken heb ik niet gemerkt, wil je deze demper kopen, doe dit dan echt alleen voor het geluid, verwacht geen prestatieverbeteringen. Met de dB-killer in de uitlaat is het geluid nog steeds erg netjes, niet te hard, maar ook zeker niet te zacht. Je maakt met de uitlaat de buren niet boos. Wil je ze wel boos maken, dan lukt dat zonder al te veel moeite met het verwijderen van de dB-killer. Optisch is de RVS demper veel mooier dan de originele Suzuki uitlaat, bovendien minder roestgevoelig en scheelt het nog eens enkele kilo's (wat zeker bij 150cc belangrijk is!).

Montage is eenvoudig, de 3 lange bouten waar aan de originele demper bevestigd is, kan je gebruiken op de demper en het is een slip-on demper, dus je schuift 'm zo op de originele bocht. Voor 330 euro vind ik de uitlaat nog wel wat prijzig, maar zoals ik al zei, mag het geluid er zijn.

Meer informatie zoeken over de LeoVince X3 Scoot uitlaat:
Aangepast zoeken
Leovince X3 scoot demper

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram