Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Ninja 400 nu in de showroom

 

Klik hier voor het onderhoud en de gemaakte kosten Inrijtest: Pagina 1, Pagina 2, Pagina 3

Kymco K-Pipe 125 inrijtest, pagina 2 van 3

26 oktober 2013 - 632km (nog steeds)

Met de naderende winter en het feit dat het zadel van de K-Pipe 125 vast zit met een M10 bout, leek het mij makkelijker om een acculader te kopen, die je makkelijk kan aan- en afkoppelen. Gezien Optimate wereldwijd één van de bekendste druppelladers is, ben ik maar eens voor een 3+ gegaan. Er zijn nog een aantal andere modellen van Optimate, maar voor de motor is deze voldoende en de prijs was netjes.

Het aansluiten van de SAE-kabel gaat vrij rap. Het zadel is snel los en een mooi plekje voor de stekker is ook snel gevonden. Netjes alles weggewerkt en meteen een heel klein beetje vaseline op de contactpunten van de accu gesmeerd om corrosie tegen te gaan.

Meteen de accu aan de lader gehangen, maar na een half uurtje testen bleek dat deze in orde was en zelfs helemaal vol zat. Kan ook niet anders. In de winter zal ik de K-Pipe er niet dagelijks aan hangen, maar 24 uur per 2 weken lijkt me wel redelijk. De accu van de andere motor neem ik vaak mee naar binnen en die krijgt dan eens per maand wat verse stroom. Leuk is de accuhuisklep, deze kan alleen dicht als je 'm eerst sluit waar de schroef in moet en dan naar achter dicht klikt. Doe je het andersom, dan krijg je de schroef nooit vast.

Optimate SAE kabel

 

 

Zondag 10 november 2013 - 770km (en een beetje)

Met de eerste nachtvorst en hier en daar al pekel op de weg, zit het eerste jaar er voor de K-Pipe 125 op. Tuurlijk kan ik doorrijden, maar ik ben te lui om de motor in te spuiten, af te spuiten en verder schoon te maken. Ik kan ook de fiets of auto pakken en dat doe ik dan ook. Gisteravond toen het bijna vroor, nog even een flinke ronde gereden. Met koud weer blijft de koppeling langer plakken (tot het blok warm is) en met hogere snelheden i.c.m. mogelijk de kou kwam ik uit op 1 op 26. Dat is enorm onzuinig als me 1 op 41,6 ook is gelukt (dat was alleen zonder 80km/u). De motor moest er flink aan trekken om een heuvel op te komen met 80km/u en het bleek dat ik dan ook de gas tegen de stuit had. Mag nog helemaal niet, maar je KAN niet anders op een A1 motor. Op een Honda CBR125R (bj 2004) met dezelfde heuvel moest ik al eens terugschakelen. Een lichtere A1 motor (6kW in dit geval) is niet goed in te rijden op de gewone weg, je moet echt in de stad blijven rijden. Met 80km/u wegen zit je al over het toegestane toerental en bovendien ben je de underdog. A1 is leuk als je er voor kiest, maar een hel als je niet anders mag. Een stomme keuze dus van Nederland om mee te doen aan dit onzinnige rijbewijs. Het had gewoon 2 jaar 35kW voor iedereen moeten zijn en dan vol vermogen. 125cc aan de mensen die er echt voor kiezen of leuk voor erbij, bij het autorijbewijs, net als in Belgie.

Enfin, de motor gaat z'n hok in, nadat deze is gepoetst, schakelaars zijn ingespoten om soepel te blijven, de ketting is gesmeerd en banden zijn opgepompt. Elke week of elke twee weken een dag aan de Optimate 3+ acculader (geen verwarmde schuur) en dan zien hoe deze er na de winter uit komt. Dit keer doe ik géén fuel stabilizer bij de brandstof, om te zien of de K-Pipe net zo makkelijk start als nu. de Kawasaki ER-5 krijgt wel de fuel stabilizer (dit jaar van Putoline), na de winter weten we of zoiets echt nut heeft of dat het bullshit is en je die 3-5 maanden ook kan overbruggen zonder dit goedje. Gemiddeld over 770km heb ik ongeveer 1 op 35 gereden. Ik verwacht nog wel dat dit over het algemeen zuiniger kan, omdat ik niet overal netjes aan de snelheid heb gehouden (maar wel een harde richtlijn van max 80km/u).

Voor de helden die doorrijden; blijf warm en veel plezier! Ik kan niet wachten tot na de winter en ik straks eindelijk vol gas kan rijden. In de tussentijd probeer ik in de winter een zenuwprobleem in mijn elleboog te verhelpen zonder operatieve ingreep.

 

 

K-Pipe helmetcam

Zondag 29 december 2013 - 851km

Het is 'warm' in Nederland. De winter laat nog even op zich wachten en het heeft redelijk wat geregend de afgelopen twee weken, dat de meeste pekel wel weg is. Zoveel is er ook weer niet gestrooid, dus nog even een paar extra kilometers maken om die 1000km aan te tikken is dan snel besloten.

Na enige overtuiging (5x starten), wilde de K-Pipe ook wel mee. Mooie dag, weinig verkeer op de weg, maar je merkt toch echt wel dat dit een motor is voor in de stad en weinig daarbuiten (80-wegen). Gelukkig zijn hier veel routes met 60km-wegen, maar het nadeel is dat bijna elke automobilist zich niet aan de snelheid kan houden. Vind je het gek dat dit land vol flitspalen staat? Doen ze allemaal zelf. Na de rit de motor weer gepoetst en weer in de schuur gegooid.

Tot volgend jaar!

 

 

 

kentekenstickers

Bij Stickerland.nl kentekenplaatstickers gekocht, om ook nog wat meer bekendheid en reclame te maken onderweg. Voor € 2,95 per sticker, niet duur. Een hele kentekenplaathouder kost meer en dit plak je er zo op. De kleur van de sticker is niet helemaal gelijk aan de kentekenplaat (sticker is echt goed zwart), maar dat valt op een meter afstand niet eens op en zeker niet als je door het verkeer zoeft. Ook had ik 'm denk ik op de Kymco iets rechter mogen plakken, maar geloof mij; ook dat valt gelukkig op een meter afstand niet op. Foto is met flitser genomen, dus dat geeft een iets vertekend beeld. Ik ben tevreden! De reden dat het ietsje scheef is gegaan, is dat de stickers met een extra stickerlaag bovenop de originele worden geleverd en deze niet helemaal recht was en ik weer te snel wilde plakken. :)


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram