Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Ninja 400 nu in de showroom

 

Terug naar 'Overige tests'

Drift Ghost 4K actioncam (2017)


Drift Ghost 4KBron: Drift Innovation

Ook 4K voor de Ghost actioncam

Al ruim drie jaar maak ik heel graag gebruik van de Drift Ghost-S (max 1080 @ 60 fps). Één van de weinige actioncams, misschien nog maar de enige, op de markt met een draaibare lens. Niet alleen dat, ook de smalle vorm van de camera, maakt 'm ideaal voor gebruik op een motorhelm. Een GoPro steekt nogal snel uit met de hele constructie aan mounts (tenzij je 'm voorop je helm monteert, maar dat kan ook niet bij elke helm), een Ghost-camera schuif je direct in een mount aan de zijkant van de helm en steekt weinig uit. Nog minder dan een Garmin Virb of TomTom Bandit. De concurrentie gebruikt al enige tijd 4K als resolutie, dus Drift Innovation, de ontwikkelaar van de camera, kon niet achterblijven en heeft een aantal maanden terug de Ghost 4K op de markt gebracht. Wel iets anders dan de voorgaande serie, namelijk met een modulaire systeem.

Van Drift Innovation kreeg ik voor nop een hele set toegestuurd inclusief waterdichte behuizing, LCD-display, USB-kabel met geïntegreerde 3.5mm stekker en een externe microfoon. Denk nu niet omdat ik het gratis heb ontvangen, dat ik dan milder test, nee, ook de Ghost 4K krijgt een eerlijk oordeel en om maar met de deur in huis te vallen; het plaatje uit de camera is waanzinnig, maar het gemak op de motor is helaas achteruit gegaan vergeleken met de Ghost-S. Aan een eerlijk oordeel heeft een fabrikant veel meer, want dan kunnen ze de fouten eruit halen en het volgende product verbeteren. Maar laten we eerst maar eens de specificaties van de camera tonen;

 

 

Specificaties

Eerst de specificaties, zodat je weet wat de camera kan.

Camera Drift Ghost 4K
Chip Ambarella A9SE
Sensor Sony IMX117CQT, 12 Mpix, 1/2.3"
Lens Kijkhoek 140 graden, draaibare lens
Display Achterkant een klein LCD display, optioneel touch screen module leverbaar
Opslag MicroSD, max 128GB
Batterij 2000mAh (1500mAh intern, 500mAh extern, groter leverbaar), duur ruim 2 uur. Met de extra 1500mAh externe batterij 5u 46m met 1080 (30fps), 4u 11m in 1080 (60fps). 4K met grote batterij niet getest, vermoedelijk 4 uur.
Videoformaat MP4, H.264 codec
Fotoformaat JPEG, maximaal 12 Mpix, Minimaal 5 Mpix
Videoresoluties 4K (24/25fps), 4K UHD (24/25/30fps), 2.7K (24/25/30/50/60fps), 1080P (24/25/30/50/60/100/120 fps), 720P (25/30/48/50/60/200/240 fps)
Bitrate Max 37Mbit, afhankelijk instellingen
Functies WiFi (2.4GHz & 5.8GHz), waterafstotend (beperkt), stabilisatie (max 2.7K), dual microfoon, bluetooth, externe microfoon (via mini-USB adapter naar 3.5mm), timelapse, timer, long exposure, car DVR mode, tag mode
Gewicht 120 gram

Inhoud doos

In de doos zitten niet zoveel spullen als bij een Chinese webcam zoals de HawkEye Firefly 8S, maar genoeg om direct op pad te kunnen. In de doos tref je de Ghost 4K camera aan, een afstandsbediening (met rubber horlogebandje), een universele clip om te koppelen aan de camera, een platte mount met plaksticker en een gebogen mount met plaksticker. Daarnaast nog een USB-mic converter van mini-USB naar 3.5mm en een Mini-USB-kabel om de camera op te kunnen laden. Ook nog wat stickers en een quickstart-handleiding. Niet heel veel, maar het doosje is dan ook niet zo groot. Voldoende om eigenlijk direct op pad te kunnen. De uitgebreide handleiding kan je downloaden via de site van Drift.

Als extra ontving ik nog het modulaire LCD-display (touchscreen), de waterdichte behuizing (tot 40 meter), de lader+audio-usb-kabel en een externe microfoon met 3.5mm jack. Deze opties zijn los te koop via de website van Drift Innovation of via één van de de Drift-dealers. Niet beschikbaar op het moment van leveren was de grotere accu van 1500mAh, die je als extra module kan koppelen in plaats van de 'externe' 500mAh accu.

Inhoud doos Drift Ghost 4KBron: Drift Innovation

 

Verschil met voorganger Ghost-S

Wat direct opvalt is hoe klein de Ghost 4K is vergeleken met de Ghost-S. Ongeveer dezelfde grootte als de Drift Stealth 2. De camera weegt ook een ongeveer 30% minder en weegt nog maar 120 gram. De mounts zijn niet veranderd, dus ik kan de camera zo op mijn huidige mount klikken. Een ander verschil is de afstandsbediening, van perfect naar verschrikkelijk. De afstandsbediening op de Ghost-S was serieus perfect: een grote afstandsbediening met klittenband en op de afstandsbediening led-lampjes die tijdens de gehele opname met grote regelmaat feedback gaven of je nog aan het opnemen was of dat de camera in rust was. De interne, niet verwisselbare, batterij kon je opladen via de Mini-USB-poort en heeft mij eigenlijk al die jaren nooit in de steek gelaten. De nieuwe afstandsbediening is een klein vierkant doosje die je kan stoppen in een rubber horlogebandje. Dit rubber bandje trekt veel stof aan en is 11 cm korter. Zo kort, dat je 'm niet om je arm kan doen met een motorjas aan. Zonder extra wintervoering knelt mijn arm af, met voering past het bandje niet eens om. Resultaat? Ik hang de afstandsbediening om een spiegel, zoals je op veel van mijn filmpjes zal zien. Het is direct duidelijk dat ze bij Drift Innovation dit niet hebben getest. 11cm minder is een groot verschil. Daarnaast is de stopknop wel heel erg klein als je motorhandschoenen aan hebt. Ook geeft deze afstandsbediening bijzonder weinig feedback tijdens het filmen. Bij het starten knippert er een rood ledje 5x, en dan nog eens heel af en toe om de zoveel minuten tijdens het rijden. Valt totaal niet op en dat frustreert mij. Als ik aan het rijden ben, wil ik zekerheid hebben of de camera opneemt of dat er wat loos is. De reden zal de batterij zijn, dat is een niet-oplaadbare CR2032-knoopcel. Je weet niet wanneer deze leeg is, dus moet je eigenlijk zo'n knoopcel standaard op zak hebben, of opnames starten en stoppen met de knop op de camera zelf. Dat ze die batterij gebruiken, daar stoor ik mij niet aan, maar wel aan de minimale feedback en het veel te korte bandje. Waarom men niet bij de afstandsbediening van de Ghost-S zijn gebleven, is onbekend. Wel weet ik dat de afstandsbediening die bij de Ghost 4K is geleverd, een waardeloze ding is. Voor motorrijders dan.

De Ghost 4K cam

De camera voelt licht maar solide aan. De bouwkwaliteit is over het algemeen prima, al valt mij wel op dat de lens naar de ene kant soepel draait en naar de andere kant moeite heeft en over een 'hobbeltje' heen moet. Mijn Ghost-S heeft daar geen last van, waarschijnlijk exemplarisch. In realiteit draai je maar weinig aan de lens, als deze goed is ingesteld. Tenzij je misschien diverse camera-posities gebruikt. Boven de lens zie je de indicatie-led, die knippert als je opneemt. Dit kan je ook uitschakelen om wat meer uit je batterij te kunnen halen qua duur.

Op de bovenkant tref je drie knoppen aan, waarmee je opnames kan starten en stoppen, WiFi in- en uit kan schakelen en door het menu kan klikken. Met motorhandschoenen aan zijn ze goed te bedienen. Aan de zijkant tref je de grootste verandering aan, namelijk de modulaire poort, waar standaard een extra 500 mAh accu zit. Via deze modulaire poort kan je de camera uitbreiden met diverse opties. Zo is er een LCD-touchscreen, een 4G-module (niet meer leverbaar?) en een grotere 1500mAh-batterij. In de Ghost 4K zelf zit ook nog een 1500mAh accu ingebouwd. Deze is niet verwisselbaar en dat is ook de reden waarom je in het modulaire systeem andere opties kan stoppen dan alleen een accu. Door met je nagel in de uitsparing een lipje in de module omhoog te duwen, komt de module er uit en kan je deze wisselen voor iets anders. Dit gaat bij mij vrij lastig en ik ben bang een nagel te breken, omdat je soms aardig wat kracht moet zetten. Je kan een klein gereedschapje gebruiken, maar daarmee kan je wel camera en module licht beschadigen, wat bij mij dus ook gebeurde. De ene keer gaat het met de nagel makkelijker dan de andere keer. Misschien moet ik meer melk drinken voor sterkere nagels. Feit blijft dat het een onhandig systeem is als je even snel van batterij wil wisselen. De modulaire poort zelf is door de module minimaal afgesloten met een dun rubbertje, waardoor bij veel regen er kans bestaat dat er water binnendringt in de poort en dat het einde van de camera betekent.

 

Ghost 4K op helm

Qua tijd duurt het ongeveer 2.5 uur om de camera op te laden, daarna kan je 2 uur en 15 minuten in 4K filmen, voor de batterij het opgeeft. Maak je gebruik van de touchscreen-module in de modulaire poort, dan gaat deze 1 uur en 58 minuten mee als je het scherm daarvan constant aan laat en 2 uur en 5 minuten als je deze wel uitschakelt. Het schermpje trekt dus bijzonder weinig stroom. Op 1080P bij 60fps haal ik 2 uur en 33 minuten, met het touchscreen er in (wel uit) is dat 2 uur en 15 minuten. Je vraagt je bijna af hoeveel die losse 500 mAh module nu daadwerkelijke bijdraagt. Drift heeft ook een 1500 mAh accu als module beschikbaar. Deze accu is echter wel zo groot, dat de camera dan niet meer in de waterdichte behuizing past, als je wil filmen tijdens hevige regen. Ook is de camera tijdens het filmen op te laden met een powerbank of andere externe stroombron. Deze sluit je direct aan op de USB-poort. Drift levert een aparte kabel waarbij je én kan bijladen én een microfoon kan aansluiten. Zie hiervoor de foto's onderaan het verslag.

Begin 2018 (enige maanden na het online zetten van dit testverslag) bestelde ik bij Drift Innovation de extra grote accu en de resultaten zijn verbluffend. Op 1080P bij 30fps haal ik 5 uur en 46 minuten op één lading. Met 1080P bij 60fps is dit 4 uur en 11 minuten. In 4K heb ik dit niet getest, maar het vermoeden is dat je dan 4 uur kan filmen. Daar kan geen andere camera op dit moment tegenop zonder gebruik van een powerbank of andere externe stroombron. Met 1080 (30fps) is een 64GB-kaartje net voldoende, bij meer fps of een hogere resolutie moet je of onderweg het kaartje wisselen of een 128GB microsd-kaart aanschaffen.

Ghost 4K lcd

Aan de achterkant tref je een piepklein dot matrix LCD-scherm, waarop je instellingen kan aflezen en aan de hand van de knoppen bovenop de camera kan aanpassen. Zo kan je de resolutie zien, de kijkhoek, batterijniveau, aantal opgeslagen bestanden in de huidige modus etc. Aan de hand van de achtergrondkleur va het LCD-display, weet je in welke modus je zit. Je kan om batterij te besparen deze led-kleur uitschakelen. Doe je dat niet, dan blijft deze verlicht constant ingeschakeld tijdens het opnemen. Het nadeel van het uitschakelen van de ledfunctie, is dat het ledje voorop, boven de lens, ook niets meer doet. Jammer dat dit niet los van elkaar uitgeschakeld kan worden. Overigens schakel ik het dus uit, ik wil zo lang mogelijk op een accu kunnen werken en alle beetjes helpen, zelfs kleine. Het instellen is even wennen met de knoppen op de camera zelf, raadzaam is om hiervoor de app te gebruiken. Daarover verderop in het verslag meer.

Aan de andere zijkant van de camera bevind zich een statiefschroefgat, waarmee je de camera aan de universele mount kan bevestigen of natuurlijk op een statief. Deze universele mount kan je weer in hoogte afstellen op je helm (camera naar boven of beneden draaien en dan de universele mount vastdraaien). Tel daarbij de draaibare lens op en je kan de camera perfect instellen op elke helm of op elke plek waar je de camera plaatst. Dit is echt de grote kracht van een draaibare lens, je hoeft minder rekening te houden met waar je de camera plakt, het beeld is altijd recht. De onderkant van de Ghost 4K heeft twee rubber flapjes die je open kan trekken. Onder de ene flap zit een mini-USB-poort om de camera mee te laden, aan te sluiten op de PC (en SmartTV) of om een microfoon op aan te sluiten via de meegeleverde adapterkabel.

Onder de andere flap tref je het microsd-slot aan, waar je een microsd-kaart van maximaal 128GB kan plaatsen. Film je veel in 4K, dan is 128GB aan te raden, want 4K-bestanden nemen flink veel ruimte in. De camera is echter uiterst kieskeurig wat betreft microsd-kaarten. Check online bij Drift Innovation welke kaarten ze adviseren. Na ontvangst stopte ik er een Sandisk 32GB Ultra kaart in en daar werd de camera uiterst onstabiel van. Liep vast, kon geen firmware upgrade uitvoeren, videobestanden raakten corrupt etc. Na het plaatsen van een Sandisk 64GB Extreme microsd-kaart verdwenen die problemen als sneeuw voor de zon en werd de camera bijzonder stabiel en was ook de firmware upgrade geen probleem. De Ghost-S was ook al erg kieskeurig, de Ghost 4K dus ook. Goed opletten dus met de aanschaf van een geheugenkaartje en check voor aanschaf de site van Drift.

Zowel de modulaire poort, als de flapjes aan de onderzijde maken de camera niet meer waterdicht zoals de Ghost-S, maar enkel nog spatwaterdicht. Dat maakt de camera voor mij en ik denk de meeste motorrijders een stuk minder bruikbaar. Drift levert daarom een onderwaterbehuizing (tot 40 meter waterdicht), maar zodra je nog een externe microfoon daarbij wil gebruiken, heb je een probleem. Je kan een gat boren in de behuizing aan de onderkant, maar dan zit het flapje nog in de weg. Ook dan is de camera niet helemaal waterdicht meer.

Op de Ghost-S kon je met regenbuien nog wel rijden met externe microfoon aangesloten op de achterkant. Bij een stevige regenbui werd het slimmer om dan toch de externe microfoon te ontkoppelen en voldeed de achterklep met rubbertjes afsluitdopjes nog wel, hoewel je daar dan nog wel eens een drupje water tegen kwam als je de boel uit elkaar haalde. Bij de Ghost 4K mag je bij een regenbui de camera direct in de onderwaterbehuizing doen en heb je die niet en je wil 'm langer gebruiken, stop 'm dan in een waterdichte zak van je motorjas. Onlangs kwam ik in een lichte regenbui terecht en zocht ik met samengeknepen billen een plek om snel de camera van de helm te halen. De camera heeft het wel gered, dus een beetje regen is geen probleem, maar het is te zot voor woorden dat ik met samengeknepen billen snel een plek moet zoeken om te stoppen, voor de regen erger zou worden. Nu zegt Drift zelf dat de camera 'water resistant' is, maar niet 'waterproof'. Je zou 'm volgens Drift in lichte regen kunnen gebruiken, voor meer dan dat is de onderwaterbehuizing noodzakelijk. Voor een product wat onder andere voor motorrijders is ontwikkeld, die altijd buiten rijden in elk weertype, is dat natuurlijk te gek voor woorden. Niet voor niets is de GoPro HERO 5 (en ook de nieuwe GoPro HERO 6 natuurlijk) nu waterdicht zonder extra behuizing.

Ghost 4K module losmaken

Ik betwijfel of dit klopt voor de hele levensduur, aangezien de flapjes op den duur ook gaan uitlubberen en water de weg van de kortste weerstand kiest en dus zijn weg wel zoekt naar de connectors. Heel eerlijk gezegd durf ik er niet mee te rijden in een regenbui, waar ik met de Ghost-S er mijn hand niet voor omdraaide. Het is jammer dat Drift Innovation er niet voor heeft gekozen om de camera minstens net zo waterdicht te maken als de Ghost-S.

Naast het geheugenslot en de mini-USB-aansluiting tref je aan de onderzijde ook de microfoons aan. Twee in totaal, één richting de voorkant en één richting de achterkant. De gevoeligheid van de microfoon kan je instellen op de camera, waarbij ik deze op 'gemiddeld' heb gelaten. Ik kan er heel kort over zijn; gebruik nooit de interne microfoon van een actioncam op de motor. Je hebt altijd teveel windruis. Daarom test ik dit ook niet. Gebruik een externe microfoon, dit geeft een mooier geluid en geplaatst op de juiste positie is de windruis minimaal.

De app en het touchscreen

Met de release van de Ghost4K heeft Drift ook een nieuwe app gelanceerd, genaamd Drift Live 2.0. Via WiFi (2.4GHz of 5.8Ghz) maak je verbinding met de camera en kan je kiezen om live te streamen (naar de Drift community cloud) of te verbinden met de camera. Als je kiest om verder verbinding te maken, krijg je een live viewfinder om de lens af te stellen. Ook kan je direct de modus aanpassen en foto's of video's nemen. De beste functie is nog dat je alle instellingen via de app in kan stellen, in plaats van via de fysieke knoppen op de camera. Ook kan je via de app de firmware updaten en foto's en video's terugkijken. Via de cloud-functie kan je een tijdlijn doorscrollen met video's en foto's van andere Drift camera gebruikers. Heel af en toe wil de Android-app er nog uit klappen, maar dat kan ook liggen aan mijn Android-toestel. Een app voor Android ontwikkelen is lastiger dan voor iOS in verband met de vele soorten hardware van de Android-smartphones. Het is niet mogelijk om met de app video's te editten, dit moet je echt op een PC of MAC doen. Zelf gebruik ik hiervoor Magix Video Deluxe, waarvan alleen versie 2018 en hoger overweg kan met de bestanden van de Ghost 4K. Dat ligt niet aan Drift, dat ligt aan Magix. Mocht je Magix Video Deluxe aanschaffen, kies dan minimaal voor de Plus of Premium, de standaard versie kent geen 4K proxy montage. Zonder deze optie heb je een veel krachtigere computer nodig om te monteren in 4K.

Het is maar de vraag of Drift niet zijn eigen glazen ingooit met deze app, omdat dit alle functies geeft die het los te kopen LCD-touchscreen ook biedt. Scheelt je 60 euro en omdat het touchscreen er niet op hoeft, verleng je de accuduur. Aan de andere kant had er gewoon standaard een scherm op de actioncam moeten zitten.

Nu we het toch over het touchscreen hebben; Op het display kan je direct zien hoe de lens is afgesteld en kan je direct de resolutie en de framerate instellen. Wisselen van video naar tag-mode of DVR-mode doe je door van onder naar boven te swipen. Playback van videos doe je door van boven naar beneden te swipen. Als je naar links swiped kom je in het uitgebreide settingsmenu terecht, naar rechts ook weer in een settingsmenu. Het scherm is een stukje kleiner dan de Ghost-S, maar qua instellingen is het veel makkelijker dan het menu van de Ghost-S.

Touchscreen Ghost 4K

Camera-modi

De camera heeft naast het filmen van beelden, nog wat andere functies. Zo kan je er ook foto's mee maken, foto-bursts mee schieten (snel veel foto's achter elkaar), een timelapse maken, als dashcam gebruiken met de Car DVR-modus (de camera blijft dan de kaart overschrijven, ook als deze vol zit) en een tag-mode, waarbij de camera altijd opneemt, maar als jij op de knop drukt, de laatste 5 minuten apart opslaat in plaats van overschrijft. De Car DVR modus kan makkelijk zijn in de auto. Zodra de camera stroom krijgt, als je de sleutel omdraait, neemt deze op en blijft deze overschrijven. Eigenlijk een soort van set & forget modus, dus. Misschien ook wel handig op de motor, als je niet alles wil opslaan wat je filmt, maar 'm enkel gebruikt voor de verzekering in geval van een ongeluk. Aangezien dit een motorsite is, ga ik niet uitgebreid in op de overige functies van de Ghost en heb ik het met name over de filmfunctie.

Menu-instellingen

Wat is er veel in te stellen bij de Ghost 4K. Je kan een eind weg klikken door de menu's op de camera, de app is echt aan te raden om de camera snel en goed in te stellen. Een aantal zaken die je daarbij kan instellen zijn de resolutie, witbalans, ISO, FOV, beeldfilter (normaal, levendig, onderwater, weinig licht) en bitrate. Hoe hoger de bitrate, hoe mooier en gedetailleerder de beelden zijn. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar 'high', maar dit kost wel de meeste ruimte. In 1080P is de bitrate 37 Mbit, net als in 4K. Ik kan wel alle menu-opties in het verslag vermelden, maar ik denk dat de meeste mensen daar niet gelukkig van zullen worden. Geloof mij maar, de camera heeft bijzonder veel in te stellen opties, voor een optimaal beeldresultaat.

Filmen met de Ghost 4K

Goed, eindelijk het stukje tekst waar we het over het filmen zelf hebben. In principe is het heel simpel; ongeacht alle mogelijke instellingen wil je gewoon het beste beeldmateriaal op YouTube zetten. Dan stel je 'm dus in op 1080P 60 fps of 4K UHD met 30 fps, high bitrate. Een tussenmode als 2.7K kan ja natuurlijk ook nog gebruiken, maar hoe hoger de resolutie, hoe groter de bestanden. Wil je in slowmotion filmen en vloeiend beeldmateriaal krijgen, dan kan je met 120 fps filmen op 1080. Tot 4x vertraging is dan mogelijk zonder stotterend beeld te krijgen. Kan leuk zijn voor spectaculaire snelle ritjes. De beeldkwaliteit van de Ghost 4K is waanzinnig. Wat een scherp beeld vergeleken met de Ghost-S en zoveel meer detail! Of je nu in 720P of 4K schiet, elke resolutie ziet er gewoon gelikt uit en details van de cockpit zijn zo goed leesbaar. Analoge cijfers op een toerenteller? Geen probleem, zijn gewoon goed leesbaar. Kentekenplaten? Ook deze zijn met de Ghost 4K zoveel beter leesbaar. Wel heeft de Ghost 4K een ietwat gele tint over het beeldmateriaal, maar valt eigenlijk meer op als je het vergelijkt met ander camera's. De camera beschikt over een aantal filters, waarbij je vanuit de camera zelf al meer kleur kan geven, of juist de kleuren aan kan passen voor gebruik onder water. Ook de 'low light'-optie van de Ghost-S is weer aanwezig, hiermee kan je fatsoenlijker in het donker filmen. De kwaliteit daarvan is vergeleken met de Ghost-S nog een stukje verbeterd. Qua beeldkwaliteit dus niets te klagen over de Drift Ghost 4K, dit is echt het sterkste verbeterpunt.

Met 4K UHD film je met een bitrate van 37 Mbit en schrijf je bestanden weg per 14 minuten. Dit komt overeen met 4GB aan data, het maximum per bestand van het bestandssysteem op de camera. Nu is 37 Mbit niet heel erg hoog bij een 4K resolutie, aangezien andere 4K camera's er gerust 60+ Mbit uit weten te duwen, maar de kwaliteit is er niet veel minder om. Check maar eens de beelden van de Ghost 4K vs HawkEye Firefly 8S hieronder. De Ghost filmt op 37Mbit, de Firefly op 60Mbit en het verschil is minimaal, bij de Ghost meen ik zelfs net even wat meer detail te zien in bijvoorbeeld het gras. Uiteindelijk kan je dus langer filmen met de Ghost 4K dan de HawkEye Firefly 8S met een zelfde geheugenkaart, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. De Field of View (kijkhoek) is afgenomen tot 140 graden. Hierdoor zie je minder tegelijkertijd op het beeld, al geeft het ook een wat minder fisheye-look. Als motorrijder wil je toch een grotere kijkhoek hebben. De 160 graden kijkhoek op de Ghost-S was eigenlijk niets mis mee. Daarnaast heeft de camera nog elektronische stabilisatie op 1080P en 2.7K (tot 30fps bij 2.7K), maar voor op de motor is dat gewoonweg waardeloos. Het beeld zoomt in om een stabiel beeld te geven en daardoor zie je precies niets meer. Het geeft een beetje een dronken gevoel als je naar dat beeldmateriaal kijkt en je kan er echt niets mee. Jammer. De stabilisatie op een goedkopere Chinese camera doet beter zijn best. Waarom dan niet bij een duurder product?

Ghost 4K FOV vs Ghost-S

Duidelijk te zien is dat je met 160 graden (links, screencapture van de Ghost-S) meer ziet dan met 140 graden (rechts, screencapture van de Ghost 4K)

 

Hieronder een aantal voorbeelden waarbij ik de Ghost 4K test tegen de Ghost-S, Ghost 4K tegen Firefly 8S etc en gewoon wat beeldmateriaal in 4K en 1080P.

Een video opgenomen met de Ghost 4K in 4K:
Een video opgenomen in beginnende schemer met de Ghost 4K in 1080P:

 

Ghost 4K vs HawkEye Firefly 8S in 1080P 60 fps:
Ghost 4K vs Ghost-S in 1080P 60 fps:

 

Conclusie

De Ghost 4K geeft werkelijk waar prachtig 4K-beeld uit zo'n kleine camera. De draaibare lens is ideaal, maar de verkleinde FOV (field of view), de verminderde waterdichtheid door het modulaire systeem en de waardeloze afstandsbediening met te kort bandje en weinig feedback, maken deze camera minder geschikt op de motor en dat is serieus jammer. Ook de beeldstabilisatie zal bij veel eigenaren uitgeschakeld blijven, doordat deze niet naar wens presteert. Lopend of uit de hand filmend zie ik daar wel het voordeel van in, maar op de motor zie je niets meer van wat je wil filmen op de weg. Chinese camera's als de HawyEye Firefly 8S en SJCAM SJ7 Star laten zien dat je voor minder geld best goed elektronisch kan stabiliseren en waarbij er niet veel van het oorspronkelijke beeldhoek verloren hoeft te gaan.

Ondanks deze nadelen zal ik 'm persoonlijk wel redelijk veel blijven gebruiken, want voor mij komt de cockpit goed in beeld en dat is wat ik in mijn video's wil tonen. Een motovlogger wil misschien meer van de route laten zien of al gebruik je 'm alleen om een rit te registreren voor de verzekering in geval van een ongeluk, is een hogere FOV gewenster.

Mijn advies aan Drift is terug te gaan naar de behuizing van de Ghost-S en de hardware van de 4K hier in te bouwen. Stap af van het modulaire systeem en neem de oude langere afstandsbediening weer in gebruik en krik de FOV weer op naar minimaal 160 graden. Door de bouwkwaliteit van de Ghost-S te gebruiken is de camera dan weer zonder extra behuizing te gebruiken tijdens heftige regenbuien. Nodig motorrijders en andere Ghost-gebruikers van deze camera uit op het hoofdkantoor of desnoods via Skype en luister naar tips en verzoeken. Daaruit moet een camera ontstaan die veel andere merken kan verslaan en het wellicht de meest populaire camera kan maken voor motorrijders.

Kan ik 'm dus aanraden? Ja en nee. Maken de tekortkomingen je niet zoveel uit, dan moet je er voor gaan. Heb je meer te eisen en wil je de microfoon ook blijven gebruiken bij wat regen, dan heb je een probleem en zou ik eerder de Ghost-S aanraden, welke nog maar slecht leverbaar is en waarvan de beeldkwaliteit vergeleken met de Ghost 4K een stukje minder is. Als je eenmaal gewend bent aan de beeldkwaliteit van de Ghost 4K, dan wil je niet meer terug naar minder. Hopelijk neemt Drift Innovation mijn tips ter harte, want echt prettige camera's voor op de motor zijn er maar weinig en de oude Ghost-S was toch wel een van de toppers. Jammer dat de Ghost 4K niet is wat werd gehoopt door veel motorrijders wereldwijd. Het had een Ghost-S met 4K hardware moeten zijn.

De Ghost 4K is leverbaar voor rond de € 299,- via de site van Drift Innovation en onder andere op eBay en Bol.com. Met dank aan Drift Innovation voor het beschikbaar stellen van de Ghost 4K. Meer info tref je aan op de Drift website.

Vergeet niet om de extra foto's te bekijken hieronder, onder de rode knop!

Pro Draaibare lens, 4K video, kleiner en lichter dan Ghost-S, scherp beeld in elke resolutie, vormgeving ideaal op motorhelm, mountsysteem handig; klik en klaar, integratie met smartphone app
Con Modulair systeem (modules komen lastig los met vinger, dus lastig wisselen van accu), spatwaterdicht, afstandsbediening: slechte feedback en veel te kort bandje, stabilisatie voor motorrijders onbruikbaar ivm inzoomen, kieskeurig met microsd-kaartjes

Ghost 4K op helm

Ghost 4K verschil met Ghost-S

Ghost 4K achterkant module

Ghost 4K module bay

Ghost 4K adapter mic power

Ghost 4K touchscreen

Ghost 4K powerbank

Ghost 4K waterdichte behuizing

Ghost 4K smartphone

Ghost 4K smartphone

Ghost 4K in hand

Ghost 4K helm bovenkant

Ghost 4K verschil remote control

Ghost 4K remote om arm

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram