Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Z900 nu ook in 35kW leverbaar

 

Yamaha X-City 250

Yamaha X-City 250

De Yamaha X-City 250 is een van de vele soorten motorscooters die op dit moment verkrijgbaar zijn bij de motorzaken in Nederland. Veel motorrijders hebben een hekel aan de motorscooter. Ik had dit in eerste instantie zelf ook. Groeten? No way! Scooters zijn voor opa's, oma's en opgeschoten hangjongeren.

Als dat zo is, waarom zijn ze dan in Frankrijk, Spanje en voornamelijk Italië zo populair? Wel, dat is heel simpel; omdat ze erg gemakkelijk rijden en voldoende bergruimte hebben voor wat spulletjes. Waarom in drukke steden constant schakelen en moeilijk doen met tanktassen, rugtassen etc. als je met een glimlach gas kunt geven, niet hoeft te denken aan koppeling en versnelling en je ook nog eens je dagelijkse boodschappen zonder moeite tegelijkertijd mee kunt nemen?

De X-City is een nette 250cc motorscooter op grote wielen, dat wil zeggen, achter op 15", voor op 16". Scooters zijn er in vele kleuren en smaken, de X-City valt onder de scooters met grote wielen. Dit heeft als voordeel dat je op hogere snelheid een stabieler weggedrag hebt, met name in de bochten. Het nadeel is dat er minder ruimte overblijft om je spullen in kwijt te kunnen.

Yamaha heeft voor het 250cc-segment twee motorscooters; de X-City 250 en de X-Max 250. De X-City is de stadsvariant van de X-Max. de X-Max is wat sportiever. Vreemd genoeg heeft de X-Max véél meer bergruimte onder het zadel, terwijl je juist voor stadsritten ruimte kunt gebruiken. De X-Max is populairder dan de X-City, misschien omdat de X-City er wat meer burgerlijk uit ziet. Geef toe, stoer zul je er nooit mee zijn. Maar dat is ook niet de achterliggende gedachte van de X-City of de motorscooter an sich. Er rijden zeker niet meer dan 100 X-City's in Nederland, wat ik persoonlijk wel jammer vind. Aan de andere kant rijd ik over het algemeen op motoren die bijna niemand heeft, dus wat dat betreft past de X-City wel in mijn straatje.

 

 

Instrumenten, accessoires

De cockpit van de X-City is vrij uitgebreid. Je hebt een snelheidsmeter, kilometerteller, dagtripteller, benzinemeter, koelvloeistoftemperatuur, buitentemperatuur incl. vorstwaarschuwing, een teller die onthoudt hoeveel kilometer je al hebt gereden nadat het brandstoflampje is aangegaan, zodat je weet wanneer je écht moet tanken en natuurlijk een klokje. Persoonlijk vind ik de cockpit van de X-City mooier dan dat van de X-Max (X-Max-model tot en met 2009). Anderen vinden juist de X-City cockpit een plastic uitstraling hebben.

Onder de cockpit voor je knieën, bevind zich een vakje waar je wat spulletjes in kwijt kunt, denk aan een smartphone, handschoenen, een zonnebril. Onder het zadel kan je een laptop kwijt en wat andere spullen. Een helm zal er niet in passen. Het is dus voor de X-City aan te raden om een kofferrek aan te schaffen om een topkoffer achterop te kunnen plaatsen. Nu is deze van Yamaha zelf beschikbaar, welke sinds 2009 standaard wordt geleverd bij de X-City. Givi heeft ook een kofferrek, hiervoor moet je echter gaten boren in motorscooter, wat jammer is, maar ook minder mooi is afgewerkt dan die van Yamaha.

Het windscherm op de X-City is vrij hoog. Ik ben zelf 1.80m en kan prima over de ruit kijken. Ben je een stukje kleiner, dan kijk je wellicht door de ruit heen, wat met regen niet echt fijn is.

X-City dashboard

Sinds 2009 is het scherm in 4 posities te wijzigen, echter gaat dit alleen maar omhoog, het scherm is dus niet lager te plaatsen. Tijdens de koude maanden is de ruit echt een verademing. Je hoeft voor je nek geen col aan. De nek blijft vanwege het uitblijven van de wind op temperatuur. Het nadeel is dat door het gemis aan wind, je helm van binnen kan beslaan. Nog een nadeel is de zomer. Omdat je geen directe windstroming hebt, kan het erg warm worden in je helm en pak. Met 33 graden werd ik daar niet echt lekker van. Een oplossing is om de ruit dan gewoon er af te halen tijdens de warme maanden. Denk er wel aan dat je veel meer wind vangt dan je gewend bent. 120 km/u op de snelweg is dan een aardige opgave, maar die wind is zo lekker tijdens de zomer!

X-City zonder windscherm

Rijeigenschappen

De X-City 250 is een heerlijke motorscooter om mee te rijden. Met warme bandjes goed de bochten in te gooien, met regen goede bescherming en een zuinig verbruik. Vanaf het open draaien van het gas zit er even een klein dipje van 0-20km/u, waarna hij er lekker vandoor gaat, om te eindigen bij 143km/u op de teller. Dit is 131km/u gemeten op de GPS. Een prima snelheid voor 250cc, waarmee je op de snelweg ook voldoende vermogen over hebt om auto's in te halen. Bij een scooter met minder cc's is dit niet aan te raden, tenzij er niemand op de linkerbaan achter je rijd.

Het verbruik ligt tussen de 1:25-1:28, afhankelijk van je rijstijl. Met de huidige benzineprijzen is dit een fijne eigenschap. Toch zou dit veel zuiniger moeten kunnen, er zijn nu al benzineauto's op de markt die 1:22-1:23 kunnen halen. Zit je wel droog... en in de file. Het persoonlijk mooie van de motorscooter vind ik dat als je een passagier meeneemt, je deze eigenlijk niet voelt. De motorscooter rijdt hetzelfde, je hebt geen gewicht in je rug, alleen het optrekken en remmen is merkbaar minder. Over remmen gesproken, de X-City is voor en achter voorzien van remschijven met 2-zuiger remklauwen. Je kan aardig hard remmen zonder bang te zijn dat de boel direct blokkeert.

Helaas geen Combined Braking System, maar aan de andere kant is dat misschien ook helemaal niet nodig op een lichte motorscooter en hebben we allemaal geleerd hoe we moeten remmen met rijlessen. De vering is redelijk stug. Bij drempels dus wel even goed remmen, niet vol gas er overheen want dat kan je in je rug gaan voelen.

Met de motorscooter heb ik niet over kinderkopjes gereden, maar ik weet zeker dat je dit in je rug gaat voelen. Betere vering heb ik niet kunnen vinden op internet. Wel is de achtervering in 3 posities in te stellen (veervoorspanning), ik had 'm al zo ingesteld dat de veren goed zouden dempen, al was daar weinig van te voelen. Over het algemeen is vering op motorscooters niet iets om over naar huis te schrijven.

 

 

Onderhoud

De X-City 250 is voorzien van een Minarelli-blok wat ook gebruikt wordt onder de X-Max 250. Een mooie eigenschap van dit blok is dat de klepspeling pas elke 20.000km gecontroleerd moet worden. Dit is wat anders dan elke 4000km voor een Suzuki Sixteen 150. De oliewissel bij het Minarelli-blok is echter wel wat regelmatig, namelijk om de 3000km. Dit klusje kan je echter zelf vrij makkelijk doen, maar al laat je het doen, door de kleine carterinhoud kost je dit ook niet een half maandsalaris. De v-snaar zou om de 10.000km vervangen moeten worden. Met ketting en tandwielen kan je langer doen, echter is een v-snaar ook weer goedkoper dan een tandwiel-ketting set en bovendien; je hoeft 'm nooit te smeren! Dit scheelt dus ook weer kettingsprays.

Eindconclusie

De X-City 250 is een fijne motorscooter voor zowel in de stad als op de snelweg. De top van 140km/u uren lang volhouden lijkt mij niet goed voor het blok, maar een kruissnelheid van 120km/u is geen probleem. Hiermee zijn dus langere afstanden ook goed vol te houden, mits je zelf maar een rustig persoon bent en niet overal wilt blazen. Zonder topkoffer heb je niet heel veel aan de bergruimte, een topkoffer is eigenlijk noodzaak als je wat meer wilt vervoeren. Ik mis een optie om de ruit lager te kunnen doen om wat meer wind te vangen bij warme zomers. In de winter is de ruit erg prettig tegen de kou. De ruit er af in de zomer is een oplossing, maar dan is 120km/u niet lang vol te houden (en ik ben wel wat gewend!).

Uiteindelijk heb ik de X-City zelf verkocht omdat ik weer wilde schakelen. Als ik ruimte en geld genoeg had, had ik er zeker een motorscooter op nagehouden. Voor iedereen die nog nooit op een motorscooter heeft gereden, kan ik toch aanraden om eens een vrijblijvende proefrit te maken bij een dealer. Veel mensen geven commentaar over iets, waar ze zelf geen ervaring mee hebben. Ik zelf vond motorscooters echt niets, heb in mijn jeugd alleen schakelbrommers gereden, maar nu moet ik toegeven dat het een erg fijn vervoersmiddel is.

Pro Brandstofverbruik, windbescherming, je voelt de passagier niet zitten, gemak van automaat
Con Windbescherming op hete dagen, ruimte onder zadel enigzins beperkt, dipje van 0-20km/u
X-City 250 Rotterdam
Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 16kW (22pk)
Gewicht 173kg rijklaar
Tankinhoud 10,5 liter
Verbruik 1 op 25-28
Topsnelheid 143 km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Yamaha X-City 250 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

Geld verdienen met al je online aankopen

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram