Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Z900 nu ook in 35kW leverbaar

 

BMW C evolution (2015)

Voor de test van de C evolution hebben we Hugo van WelkRijbewijs.nl gevraagd om deze elektrische motorscooter voor Startersmotor te testen. Hij heeft 'm een week meegenomen en intensief gebruikt. Zijn ervaringen kunnen jullie hieronder lezen. Onderaan lezen jullie ook een beknopt stuk hoe Startersmotor 'm heeft ervaren, want zoiets leuks kan je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan! Ik geef Hugo het woord:

De BMW C evolution is een volledige elektrische motorscooter met een continue nominaal vermogen van 11kW en daarmee geschikt om met het A1-rijbewijs te rijden. Daarmee is het een wolf in schaapskleren, want de motor heeft als piekvermogen zelfs 35kW ter beschikking! Voor onze test hebben we een splinternieuwe motor meegekregen welke slechts twee uur voor het ophalen op kenteken is gezet. Deze mogen we een week testen. Ik ben zelf liefhebber van motorscooters en heb ik het verleden een Suzuki Burgman 125 en 200 gehad en daarnaast natuurlijk ook op andere (zwaardere) motorscooters gereden.

Hugo op de BMW C evolution

Futuristisch uiterlijk

Als we naar het uiterlijk kijken, zien we een motorscooter met een strak modern futuristisch design. Het is nagenoeg wit met aan de zijkant gifgroene panelen. Dit groene accent is ook in de stiksels van het zadel terug te vinden. De motor staat op zwarte 15 inch aluminium velgen. Waarbij het aanzicht van rechtsachter erg mooi is omdat het achterwiel vrij hangt door het ontbreken van een uitlaat en de motorscooter is voorzien van een enkelzijdige achterbrug. Voorop is de opvallende dagrijverlichting als een lange verticale streep van LED-verlichting. Ook het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn LED-verlichting.

De richtingaanwijzers voor zijn weggewerkt in de spiegels. De trillingsvrije spiegels zijn mooi breed, waardoor je een goed zicht hebt zonder dat je zelf al te veel in het zicht zit. De spiegels zijn goed te verstellen en zijn gemakkelijk in te klappen als het door bijvoorbeeld een tuinpoort gereden moet worden. De opstap is vrij hoog. Onder het zadel bevind zich nog een helmbak met ruimte voor 1 helm. Dit kan ook een grotere systeemhelm zijn. In de praktijk neem je echter vaak je lader mee en dan is er geen ruimte meer over voor een helm. Misschien hooguit voor een jethelmpje.

Het display bestaat uit twee delen; het bovenste deel voor pictogrammen voor de richtingaanwijzers, ABS, RBS etc. en daaronder een grafisch scherm voor de systeemfuncties zoals accuspanning, rijmodus, dagteller, klok etc. Voorin zijn ook nog twee vakken opgenomen, waarbij de linker bestemd is voor de laadstekker en heeft daarbij geen extra ruimte. De rechter daarentegen is een ruim vakje waar bijvoorbeeld met gemak twee halve liter drinkflesjes in kunnen worden meegenomen. In dit vakje zit ook een 12V-aansluiting om je mobiele telefoon op te laden. Dit vakje is afsluitbaar met de sleutel. De futuristische uitstraling met de gifgroene panelen zorgt ervoor dat je veel aanspraak hebt, het nodigt uit om naar te kijken. Je ogen trekken er automatisch naar toe.

(Technische) kenmerken

De C evolution heeft een vloeistofgekoeld 'motorblok' en is volledig elektrisch. De motor weegt met zijn 265 kg behoorlijk wat, veel zwaarder dan een gemiddelde A1-motor. Hoewel BMW zo slim is geweest het nominale vermogen op 11kW te zetten, moet je dit eigenlijk niet zien als een A1-motor, maar volwaardige zware motorscooter. Hoe vaak zul je rijden in eco-modus? De (secundaire) aandrijving gaat door middel van een riem. Het systeem bestaat uit twee stroomcircuits: een standaard 12V-systeem wat op elke motor zit voor de verlichting, richtingaanwijzers etc. en een 144V-systeem voor de aandrijving (en de optionele handvatverwarming -die overigens niet op de demo zat-). De accu-capaciteit hiervan is 8kW. Het systeem zit vol met veiligheidscontroles om de berijder niet bloot te stellen aan de stroom bij eventuele gebreken. Doordat deze accu's zich onderin de motor bevinden ligt de motor strak op de weg en voel je niet dat deze motor relatief zwaar is.

De motor is rijk aangekleed qua functies zoals je bij een BMW mag verwachten. Zo zijn onder andere ook controles voor defecte verlichting aanwezig, maar ook parkeerlicht, de richtingaanwijzers die automatisch weer uitgaan bij een bepaalde tijd of afstand. Zelfs de parkeerrem wordt geactiveerd als de motor op de zijstandaard staat. Vanwege het gewicht heeft de motor ook nog een achteruitrij-functie waarmee je met maximaal 3 km/u achteruit kunt rijden. Volgens de handleiding is de onderhoudsinterval jaarlijks, maar er staat niet beschreven welke werkzaamheden er uitgevoerd moeten worden. De verwachting is dat dit relatief kleine onderhoudsbeurtjes zijn omdat veel onderhoudsgevoelige onderdelen bij conventionele motoren ontbreekt.

Het rijden op de C evolution

Zodra de motorscooter ingeschakeld wordt, zie je direct de capaciteit van de accu en de actieradius. Daar kwam al gelijk de eerste uitdaging want met 100 km verwachte actieradius en de eerste rit van 92 kilometer over de snelweg wordt dan gelijk best spannend. Door gelijk de motor in ECO PRO stand te zetten en met ongeveer 90 km/u achter de vrachtwagens te blijven hangen heb ik dit met nog een aantal kilometers resterend en samengeknepen billen gehaald.

De actieradius is dus 100km, maar dat is wel optimistisch bekeken en bij een gemiddeld verbruik. Als je gewoon lekker doorrijdt dan is de actieradius eerder 60 tot 75 kilometer reëel. De motor blijft elk geval wel tot de laatste procentpunt doorrijden. De motor kent 4 rijmodi, te weten 'ECO PRO', 'SAIL', 'ROAD' en 'DYNAMIC'. Het grote verschil in deze standen is de begrenzing van het maximale vermogen bij het rijden en de maximale terugwinst bij het afremmen of uitrollen. Want zodra je afremt of uitrolt wordt afhankelijk van de rijmodus deze energie weer teruggewonnen en daarmee wordt de accu weer opgeladen. Dit proces wordt 'recuperatie' of 'regeneratie' genoemd. Door de motor bijvoorbeeld in de SAIL modus te zetten, wordt deze terugwinning niet toegepast en merk je dat de motor doorrolt i.p.v. het gevoel van afremmen op de motor. Het vermogen wat je gebruikt en regenereert wordt heel duidelijk in kWh weergegeven in het display, daarmee kun je ook je bereik beter inschatten. Hiermee kun je ook zien wat het invloed op het bereik is. Want met 50 km/u verbruik je zo'n 3kWh, bij 80 km/u zo'n 7 kWh, maar bij 120 km/u al 18 kWh en bij 127 zelfs zo'n 20 kWh. Je kunt je voorstellen dat als je dus 120km/u rijdt en dit 18 Kilowattuur verbruikt, en je een capaciteit hebt van 8kWh, je hier maar 53 km ver mee komt en dan een lege accu hebt. Daarom om niet te veel energie te verbruiken heeft BMW naar eigen specificatie de motor begrensd op 120 km/u. In het display zie je ook dat de motor niet verder gaat dan 127 km/u. Dit is waarschijnlijk 120 echte kilometers. Dat dit begrensd is merk je ook goed, want met een enorme tegenwind haal je nog relatief snel deze 127 km/u.

Het voordeel van een elektrische motor is dat het vermogen direct beschikbaar is zodra je aan de e-gashendel (zoals BMW het noemt) draait. Je voelt geen versnellingen en ook geen trillingen. Het enige wat je voelt is de wegbelijning of andere oneffenheden op de weg. Wat ook opvalt is dat de motor geen warmte afgeeft. En dat is vooral bij warme dagen een pluspunt. Het dashboard-display is tijdens het rijden goed af te lezen maar bij nacht lijkt deze niet te dimmen. In de stad zal je dat niet merken door het omgevingslicht, maar als je op echt donkere wegen rijdt is het display zichtbaar aanwezig.

Met een elektrische motor moet je dus echt eerst plannen voor je rij-afstanden en eventuele oplaadmogelijkheden. Er is overigens nog een bijzonderheid en dat is dat als temperatuur van de accu's boven de 35 graden komt, de motor zichzelf beschermt tegen oververhitting. Als het dermate heet wordt zal de motor weigeren om nog te gaan rijden. Hoe de actieradius is in de winter hebben we niet getest. Over het algemeen is er minder capaciteit door de kou beschikbaar. Ook hier moet je dus op anticiperen.

Het geluid wat deze elektrische motor maakt is nagenoeg nihil en daar moet je rekening mee houden dat andere weggebruikers je niet horen. Wat mij zelf opviel tijdens het rijden is dat men (zelfs als ze je zien aankomen) niet het geluid hoort waarmee ze de snelheid inschatten. En zo komt het regelmatig voor dat iemand oversteekt en je toch voor ze moet remmen. Grappig detail is ook dat wanneer ik mijn oordopjes in doe er wordt gelachen, want "de motor maakt toch immers geen geluid?". Motorrijders weten natuurlijk dat je oordoppen in doet tegen windruis, niet tegen het uitlaatgeluid.

Charging energy BMW C evolution

Laden en verbruik

De motor wordt standaard geleverd met een 13 Ampère thuislader van Mennekes, waarmee je in het normale stopcontact de C evolution kunt opladen. De motor wordt dan in pakweg 3 uur en 30 minuten volgeladen. Tijdens het laden worden de accu's overigens gekoeld. Dit geluid klinkt een beetje als dat van een airco. Onder een open slaapkamerraam was dat geluid wel duidelijk aanwezig. Wel is het van belang dat je een aansluitpunt hebt waar je ook de motor kunt parkeren, want verlengkabels zijn meestal te dun om dergelijke hoge stroomsterktes veilig door te voeren. Deze laadsessie hebben we gemeten en daarmee wordt de motor met maximaal 12 Ampère geladen (zie bovenstaande grafiek). Met deze meting, gemeten vanaf nog 2% resterend tot 100%, is 8,61 kWh verbruikt. Bij een energiemaatschappij kost een kWh ongeveer € 0,222. Hiermee is dus de motor thuis geladen voor € 1,91. Mocht je zelf zonnepanelen hebben, dan kan dit nog veel goedkoper. Denk daarbij aan ongeveer tegen de helft van de prijs. Overigens kan de thuislader ook op een lager amperage laden, als er andere zware apparatuur op dezelfde groep is aangesloten en aan staat, om kortsluiting te voorkomen.

De motor kan ook bij een publieke laadpaal worden geladen. Dit gebeurt ietsjes sneller en kan met maximaal 16 Ampère (1-fase). In Nederland is daarvoor de type 2 stekker de standaard. Met een willekeurige 'Type 1'- naar 'Type 2'-laadkabel kan de motor opgeladen worden. Het nadeel van publieke punten is wel dat deze voornamelijk voor auto's zijn ingericht. Het ontbreekt vaak aan een goede manier om de motor te verankeren binnen de reikwijdte van de laadsnoer. De kosten per laadpaal zijn overigens verschillend en soms is ook een tarief per minuut van toepassing tijdens het laden.

Prijs en toepassing

De prijs van deze motor is € 15.250,- Daarmee ben je ook eigenaar van de accu's en er is geen constructie voor accuhuur. BMW geeft 50.000 km of 5 jaar garantie op de accu als deze een capaciteit heeft van minder dan 70%. Deze garantie is overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar. De prijs is aan de hoge kant, maar dat moet zich kunnen terugverdienen met het beperkte onderhoud en brandstofkosten. Door de beperkte actieradius is het een motor waarop je minder snel echt gaat toeren maar meer gebruikt om jezelf door de regio te vervoeren.

Het maakt geen geluid, het ruikt niet naar benzine en heeft geen versnellingen. Voor een doorsnee motorrijder weerzinwekkend maar ik vind 'm gaaf! Als ik een baan gehad had in een grote stad, dan had ik 'm vrijwel zeker gekocht. Videotip: Assemblage BMW C evolution

Tekst: Hugo - WelkRijbewijs.nl
Foto's: Startersmotor.nl

Mening van Startersmotor.nl

Een unieke motorscooter als de BMW C evolution kon ik niet laten staan. Hoewel Hugo van WelkRijbewijs.nl 'm een week mee mocht om te testen voor Startersmotor, pakte ik 'm natuurlijk een avondje mee. Is het wat of is het niets?

De BMW C evolution heeft een futuristisch uiterlijk, met enkelzijdige achterwielophanging en laat duidelijk zien groen te zijn. Met 265kg wel aan de zware kant, maar met de achteruitrijversnelling is het nooit te zwaar. Ook onder het rijden merk je hier niets van. Overzichtelijke cockpit, klokje mag wel wat mij betreft permanent in beeld zijn. Nu moet je door wat info klikken. Spiegels zeer stijlvol, goed instelbaar en laten genoeg zien. Het zadel zit prima, maar na een uur toch iets last van mijn stuitje. Hele lange ritten maak je hier toch niet op, dus geen probleem. De upsidedown-vering voor is niet instelbaar, de veervoorspanning is achter in te stellen. De vering werkt prima, hoewel bij echt gek doen de achterkant iets tegenwerkt.

Rijden gaat geheel trillingsvrij, alsof je op een vliegend tapijt zit. De 4 rij-modi werken prettig, hoewel ik geen verschil voelde tussen Road en Dynamic. Bij Sail remt de motor niet af bij gas loslaten en zeil je over de weg. Erg prettig op de snelweg. Ik dacht even terug aan mijn 2-takt Suzuki TS50X brommer toen ik nog 16 jaar jong was, waarbij je bij het gas loslaten ook weinig motorrem had. Bij de BMW is dat nog minder. Niet alleen dat, ook klonk in mijn hoofd meteen het nummer van Rod Stewart "Sailing", in mijn hoofd. Heerlijk relaxen en af en toe kort het gas los en weer erop doen, om te weten dat je ook daadwerkelijk aan het 'zeilen' bent. In Eco Pro optrekken gaat zeer langzaam (17,5 sec van 0 tot 100km/u) en is niet aan te raden, deze modus zou ik persoonlijk alleen gebruiken als je niet anders kan en stroom wilt besparen om verder te komen. Geheel anders zijn de andere drie modi, dan trekt deze A1-motorscooter op als een beest en laat dan het achterste van zijn tong zien. 35kW piekvermogen en 72Nm koppel. 72Nm koppel is nog al wat. Dit is ongeveer gelijk aan dat van een 750-800cc motor en zelfs sommige 800cc motoren halen dat niet eens. De Kawasaki W800 heeft bijvoorbeeld 60Nm maximaal tot zijn beschikking. Het mooie bij elektromotoren is dat je dit direct tot je beschikking hebt. Gelukkig is er nog iets als TCA, de Torque Control Assist van BMW, die er voor zorgt dat je niet wegglijd of wheelies maakt bij het opendraaien van het 'gas'. Hoe snel ga je dan van 0 naar 100km/u? In 5,8 seconden zat ik op de 100. Nog 0,4 sec sneller dan BMW op de website aangeeft. Snel zat en doet eigenlijk weinig onder aan mijn Yamaha MT-03. Omdat men kijk naar nominaal vermogen, wat 11kW bij deze BMW is, mag je als 18-jarige hier al op rijden met je A1-rijbewijs. Ook op de snelweg kan je prima meekomen, maar boven de 100km/u zie je de actieradius toch wel vlotter teruglopen. Jammer dat de actieradius maar 100km is. Ik denk dat elektrisch rijden behoorlijk populair kan worden, maar dan moet de actieradius een heel stuk omhoog. Deze technologie is nu waarschijnlijk nog te duur of nog in ontwikkelfase. Aangezien ik nog wel een wat vlottere rijstijl heb en de C evolution er gewoon om vraagt, had ik ook het idee dat na ongeveer 70 á 80km spelen, de BMW weer aan de lader mocht.

De Pirelli Diablo Scoot-bandjes doen het prima, maar geven wel alles op de weg door. Je zou bij wijze van spreken een euro-muntstuk wat op de weg ligt nog kunnen voelen. Ik heb er even over moeten nadenken, maar dit komt natuurlijk door het gebrek aan trillingen van een motorblok. Normaal filteren deze trillingen kleine oneffenheden die de banden doorgeven er uit, omdat het blok dan harder trilt. Op de BMW voel je dus een stuk meer. De remmen op de C evolution heb je bijna niet nodig, maar de 270mm dubbele schijf voor en de enkele 270mm schijf achter, met ABS, werken verder uitstekend. Ze zijn niet echt bijterig, maar remmen goed door naarmate je verder knijpt. Door de motorrem van het blok gebruik je eigenlijk de remmen alleen maar om wat verder af te remmen tot stilstand. Het geluid is gaaf, klinkt een beetje als een turbine. Alleen bij optrekken en laatste stukje afremmen meen ik een vorkheftruck te herkennen. Op mijn YouTube-kanaal staan nog wat meer C evolution filmpjes, waarbij ik de microfoon zo heb geplaatst dat er bijna geen windruis is en het 'motor'geluid goed hoorbaar is. Voordeel van weinig geluid is dat je knetterhard kan scheuren zonder dat men gaat zeuren. Met 100km/u de woonwijk uit? Schoorvoetend moet ik toegeven dat ik dat heb gedaan. Uiteraard wel zonder zijwegen en een goed gescheiden fietsstrook. Ook dijken rijden met een BMW C evolution levert geen geluidsoverlast op. Met ruim 15.000 euro is de motorscooter aardig aan de prijs, maar voor nieuwe techniek betaal je nu eenmaal meer. Over 10 jaar zal dit allemaal veel goedkoper en nog beter worden. BMW heeft de C evolution ook niet specifiek voor de A1-rijder gemaakt, maar voor de forens. Een prima motorscooter voor woon-werk. Ik heb genoten en zeg zeker geen 'nee' tegen elektrisch rijden. Elektrisch rijden is erg leuk en dit moet iedereen een keer gedaan hebben, voor ze er een oordeel over vellen.

Wel is de eis dat de actieradius groter moet worden en er meer en snellere laadpunten in Nederland moeten komen. Pas dan zal elektrisch rijden een vlucht kunnen maken.

 

Met dank aan BMW Motorrad voor het beschikbaar stellen van de C evolution.

Pro Trillingsvrij, zicht + stijl spiegels, geschikt voor A1, meerdere rijmodi, remmen, wendbaarheid, uiterlijk, 72Nm koppel
Con Actieradius (helemaal bij flink poken), achtervering bij vlotter rijgedrag

Motortype Elektromotor, maximaal 9200tpm
Cilinderinhoud n.v.t.
Versnellingen Automaat
Vermogen/koppel 11kW nominaal, 35kW piek (35kW @ 4650tpm)
Gewicht 265kg rijklaar
Tankinhoud 8 kWh (3 modules, twaalf 60 Ah cellen per module)
Verbruik ca. 100km bij rustig rijden, ca. 70-80km bij vlot knallen
Topsnelheid 127km/u (met geluk 128km/u) op de teller
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de BMW C evolution zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



BMW C evolution voorkant

BMW C evolution rechterkant

BMW C evolution cockpit

KBMW C evolution laadkabel aansluiting

BMW C evolution achterwiel

BMW C evolution knipperlicht

BMW C evolution stuurknoppen links

BMW C evolution stuurknoppen rechts

BMW C evolution achterwiel

BMW C evolution voorzijde

BMW C evolution stijlvolle spiegels

BMW C evolution aandrijving

BMW C evolution voorwiel met ABS

BMW C evolution ruimte onder buddy

BMW C evolution kaal

Foto: BMW Motorrad


BMW C evolution kaalFoto: BMW Motorrad

 

Geld verdienen met al je online aankopen

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram