Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Klik hier voor het onderhoud en de gemaakte kosten Inrijtest: Pagina 1, Pagina 2

Kymco K-Pipe 125 inrijtest, pagina 3 van 3

20 april 2014 - 1020km

Die winter is uitgebleven, al hebben ze wel gestrooid. Na de winterperiode startte de K-Pipe zonder problemen. Na 3x starten, zonder extra brandstoftoevoeging, zonder problemen aan. De choke lijkt nu ook beter te werken, of eigenlijk.... ik gebruik 'm helemaal niet en dan blijft de motor wel lopen in koude toestand.

Ondertussen ook een kleine tankpad op de tank geplakt, want dit soort plastic kan wat sneller beschadigen van bijv. een knoop of rits van motorjas of motorbroek. Zoals je ziet ben ik voorbij de 1000km gekomen, dus wat mij betreft is de motor ingereden (volgens het boekje pas over 600km), dus vol gas. Maakt weinig uit, de motor haalt de 100km/u met moeite. Staat er wind, dan mag je in je handjes klappen met 80km/u. Dit soort motoren is echt voor in en om de stad, in een land als Nederland gewoon levensgevaarlijk op 100-130km/u wegen, waar iedereen haast heeft en alleen maar loopt te duwen. Halverwege de volgende maand een afspraak bij Loef Bromfietsen in Houten maken om de achterbrug te vervangen. Het achterwiel staat niet in lijn met het voorwiel. Deze staat ietsje naar links als je er precies achter staat. Qua rijgedrag maakt het geen fluit uit, merk je echt helemaal niets van. Maar het ziet er niet uit.

tankpad k-pipe

 

 

Als ie dan daar toch staat, mogen ze meteen de olie verversen (moet bij 500km en 1000km, daarna om de 2000km.. eenvoudig klusje) en ook de kleppen moeten nog gecontroleerd worden. Dit moest eigenlijk al bij 500km... nouja, dan maar iets later. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Blij dat de 1000km er in elk geval op zitten. Het inrijden van een 125cc met 6kW... ik weet echt veel leukere dingen. Een zwaardere motor inrijden is geen probleem, genoeg vermogen om nog normale snelheden te kunnen bereiken, volgens het boekje mocht je maar 60km/u hooguit. Waar kan je dat in Nederland nou rijden 1600km lang? Verder zijn er nog wat dingen in de privésfeer voorgevallen, waardoor dit geen lange duurtest is geworden, maar een uitgebreide inrijtest. Ik heb minder tijd om vaak te rijden op de K-Pipe 125, maar zal zo nu en dan wel opmerkelijke dingen vermelden of dingen van technische aard. Daarnaast ben ik erg druk met het rijden van testmotoren voor diverse importeurs, waardoor ik weinig tijd heb om er flink met de K-Pipe op uit te trekken (in mijn eigen stad, want 125cc is niets voor de grote boze wereld buiten mijn eigen stad).

Heb je vragen over de K-Pipe 125, stel ze gerust aan me via de contactpagina. De volgende update staat gepland voor na de onderhoudsbeurt incl. het vervangen van de achterbrug.

K-Pipe scheef achterwiel

31 mei 2014 - ong 1200km Scheef achterwiel vervangen + klepcontrole

Vorig jaar in oktober besteld, in januari klaar en nu eindelijk de tijd gevonden om de achterbrug te vervangen. Waarom? Omdat het achterwiel niet in lijn staat met het voorwiel. Dit is ook duidelijk te zien t.o.v. het achterspatbord.

Uiteraard onder garantie vervangen, maar wat schetst mijn verbazing? De nieuwe achterbrug, welke bij Kymco speciaal zou zijn gemaakt, is niets anders en nu staat het achterwiel nog steeds 'scheef' t.o.v. het voorwiel. Onder het rijden merk je er niets van, maar optisch is het gewoon geen gezicht en geen goede reclame voor Kymco. Helaas heeft de achterbrug vanuit de fabriek ook lakschade, dus nu heb ik een zelfde achterbrug, maar gratis krasjes erbij gekregen. Van de drup in de regen, zeg maar. Dit verhaal is nog niet afgelopen, dus de importeur zal ongetwijfeld zijn best doen om als nog met een goede achterbrug te komen. Toch even het vermelden waard in deze inrijtest, omdat dit niet de enige K-Pipe in Nederland is met een 'scheef' achterwiel.

Verder was het tijd om de klepjes te laten controleren. Dit had eigenlijk al bij 500km gemoeten, al verschillen de Nederlandse en Engelse handleiding flink qua intervallen, dus ik weet ook niet meer wat ik moet geloven. In elk geval vond ik het tijd worden en de monteur was het daar mee eens. Ze stonden ietsje te strak, dat is nu weer afgesteld. Qua rijden merk je daar niets van, maar het komt de levensduur van het motorblokje ten goede.

Verder nog steeds erg tevreden met de K-PIpe. Met warmer weer blijft hij bij een koude motor beter lopen (bij de start) en is de choke eigenlijk niet nodig. Voor het geld blijft het echt een lachertje en is het prima vervoer voor in de stad. De wegen waar je harder dan 80km/u mag rijden, moet je echt vermijden, maar dat geldt voor veel 125cc'ers. Ik heb 'm nog steeds gekocht als 'brommer' voor in en om de stad en dat doet de K-Pipe 125 perfect.

In de privésituatie nog meer slecht nieuws ontvangen, dus veel/lange ritten zal ik er nog steeds niet mee maken dit jaar. Maakt ook niet uit, andere zaken gaan voor en als ik de K-Pipe 125 nodig heb, staat hij altijd voor mij klaar.

Overigens staan er op dit moment 5 K-Pipe 125's geregistreerd op kenteken in Nederland, zag ik via een website. Dat maakt 'm bijzonder uniek.

10 augustus 2014 - 1361km

Yep, zoals je ziet heel weinig gereden de laatste tijd. Ik heb er simpelweg geen tijd voor en het is ook niet zo dat ik 'm woon-werk gebruik, anders waren we al een stuk verder. Ik mag blij zijn als ik de 2000km aantik voor het eind van het jaar.

Wel hebben we natuurlijk wat gedaan met de K-Pipe, de motor is nu uitgerust met navigatie. Binnendoor ken ik veel wegen, maar zeker niet alles bij de langere afstanden. Ook heb ik voorvorkprotectors (Louis.de) gemonteerd, tegen steenslag en vuil wat tussen de rubbers kan komen. Kost bijna niets, maar laat de motor er net even wat stoerder uit zien. Als laatste zadeltassen (Louis.de) gekocht, wat een prima tip bleek te zijn van Gerdien, de eigenaresse van een roze K-Pipe 125. Bij gebrek aan een kofferrek op de markt, is dit een prima oplossing om toch wat mee te nemen. Met 30 liter kan je er wel wat in kwijt.

Eind van de maand, als het weer mee zit (het is 3 uur rijden in totaal) even langs de importeur of een Kymco dealer (in opdracht van de importeur) om te laten kijken naar de achterbrug.

12 mei 2015 - 2070km

En met dit laatste bericht sluiten we de inrijtest af. De K-Pipe heeft er inmiddels 2000km op zitten. Het achterwiel is rechtgezet door de importeur en gezien mijn kniepijn op deze motor, besloten om de motor weg te doen voor een appel en een ei.

Ik heb er ondanks de kniepijn toch nog wel met plezier op gereden. Wel begon er al lichte roestvorming hier en daar te ontstaan, door goedkopere producten en een minimale laklaag. Dit, terwijl de motor weinig regen en zeker geen pekel heeft gezien, had ik niet binnen twee jaar al verwacht. Jammer dat Kymco Taiwan geen kofferrekje of andere accessoires voor de K-Pipe heeft ontwikkeld, een heel verschil met de Honda MSX, waar er heel veel accessoires voor leverbaar zijn. Jammer. Ook jammer is dat de 125cc-markt dermate klein is, dat niet alleen de K-Pipe weinig in Nederland te vinden is, maar ook de Honda MSX het qua verkopen slecht doet. Niet zo gek, 125cc in Nederland is het eigenlijk gewoon net niet.

K-Pipe GPS

 

 


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube