Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Gratis je motor verkopen zonder proefrijders

 

Yamaha YZF-R3 (2015)

Yamaha heeft de kat een beetje uit de boom gekeken met de huidige 300cc-lineup van de concurrentie. De eerste zijn, wil niet altijd zeggen dat je de beste bent. Kawasaki heeft al wat jaartjes de erg leuke Ninja 300, Honda sinds dit jaar in Nederland de CBR300R en Suzuki laat steken vallen in de Benelux. Suzuki kan hier bijvoorbeeld de Suzuki Gladius 400 aanbieden, of de GSR400 en dan alleen als 35kW-model. Gemiste kans, want in Japan gewoon leverbaar en voor hier prima concurrentie tegen de andere Japanse merken of dat ene Oostenrijkse merk wat ook twee 390's op de markt heeft. Yamaha wacht netjes af en komt met 25cc meer dan de Ninja 300 en dit is wat ons betreft een prima keus geweest om niet alleen Kawasaki uit te dagen, maar ook om in het algemeen richting 400cc te gaan en de beginnende bestuurder ietsje meer vermogen te geven. De in Indonesië geproduceerde YZF-R3 is een doorborduursel van de R25. Yamaha weet dat een éénpitter 250cc niet populair zal zijn in Europa, dus hebben ze een tweecilinder-blok gebouwd voor de YZF-R3. Er valt anders met een éénpitter ook weinig te concurreren met de Ninja 300. Slimme zet dus.

Wat betreft het weer kon het tijdens de testweek absoluut slechter. Met bijna 30 graden op de thermometer kon ik in Schiphol-Rijk bij Yamaha de YZF-YZF-R3 ophalen. Geen probleem met koelvest aan. Beter dan in korte broek, t-shirt en slippers de motor ophalen. Mijn MT-03 netjes geparkeerd naast z'n grote broer, een geel/zwarte MT-07, sleutels in de YZF-R3 en starten maar. Een zachte roffel uit de uitlaat. Ik ga alvast rijden, lezen jullie verder?

Yamaha R3 links

 

Uiterlijk YZF-R3

Wie naar de YZF-R3 kijkt ziet meteen een supersport staan. Ook bij Yamaha staat deze als 'supersport' op de website, maar in de praktijk klopt dat niet helemaal. De clipons staat ruim boven de kroonplaat, waardoor de zit wel sportief naar voren is, maar je ligt er niet op als een echte supersport. Zelfs de kleinere 125cc zit sportiever. Is dat erg? In tegendeel, langere ritten zijn veel beter vol te houden. Je polsen zullen je dankbaar zijn. De YZF-R3 ziet er geweldig uit en oogt agressief met zijn koplampen (vlak glas in plaats van bol glas). De motor heeft zijn eigen smoeltje en lijkt niet op de R125 met een groter blok of een kleinere R6. De kuipruit en kuip zelf geven een prima windbescherming. Door de lage ruit heb je gen turbulentie rondom de helm en is ook op de snelweg met 160km/u de wind geen probleem. Dat is wel even anders dan de hoge ruit van bijvoorbeeld de Kymco Downtown 300, waarbij ik na een rit hoofdpijn krijg van het constante heen en weer schudden van de helm.

Het zadel met een zithoogte van 780mm is niet bijzonder hard, maar ook niet te zacht, waardoor langere ritten niet direct een pijnlijk achterwerk opleveren. Het zadel van de passagier is echter minder comfortabel qua grootte, maar dit soort motoren zijn ook niet bedoelt om iemand mee achterop te nemen. Dat blijkt wel uit het feit dat er geen handgrepen zijn voor de passagier. De ruimte onder het zadel is minimaal. Een schijfslot kan gelukkig wel mee. De metalen 14 liter tank is voorzien van plastic kappen rondom, wat 'm wat goedkoper uiterlijk geeft. Persoonlijk had ik liever een metalen tank gezien zonder plastic, zoals op de Ninja 300. De uitsparing voor de benen in de tank zijn goed genoeg om ook mensen van 1.90m goed te laten zitten. De (inklapbare) spiegels op de YZF-R3 kunnen beter. Je ziet veel van je ellebogen hier in. Wil je wat zien, dan moet je ze verplaatsen. Rechts gaat nog wel, maar links bewonder je altijd je motorjas en moet je je arm optillen of naar je toe halen om wat te zien. Je kan spiegels monteren op het stuur, hiervoor zijn al voorzieningen. Het is alleen de vraag of dat er uit ziet of niet. Anders toch maar op zoek naar aftermarket spiegels die meer zicht bieden. Met maar 169kg rijklaar, dezelfde wielbasis als de R6 en een 50/50 gewichtsverdeling, is de motor erg wendbaar en voor iedereen controleerbaar. Als je er voor de eerste keer op stapt, heb je direct het gevoel de motor onder controle te hebben. iedereen kan er mee lezen en schrijven, zelfs een analfabeet.

 

Hoekige toerenteller

De cockpit is voorzien van een zevenhoekige analoge toerenteller met links daarvan waarschuwingslampjes en rechts de digitale snelheidsmeter en andere informatie zoals een klokje, gearindicator, twee tripmeters, kilometerteller, huidige brandstofverbruik en gemiddelde verbruik. Bovenop de cockpit zit een instelbaar schakellampje, welke aangeeft wanneer je moet schakelen door snel wit te knipperen. In de volle zon is alles nog redelijk goed af te lezen. Het schakellampje is instelbaar qua toerental en helderheid. Voor de analoge toerenteller is gekozen voor oneven nummers in plaats van even nummers. Dat is even wennen. Wel een nadeel is de gedeelde knipperlichtindicator. Deze is links geplaatst en knippert met maar één lampje voor beide kanten. Dit kan verwarrend werken. Liever zie ik links en rechts van de schakellamp waarschuwingslampjes als de richtingaanwijzers in gebruik zijn. Hiervoor is voldoende plek. Misschien in een toekomstige update?

Het nieuwe blok

Het blok van de YZF-R3 is, zoals Yamaha op de website zegt, een geheel nieuw ontwerp. Het blok is voorzien van een balansas, een 180 graden krukas en zowel de zuigers als boring van de cilinders zijn voorzien van een laag DiASiL, ontwikkeld door Yamaha. 'DiASiL' staat voor "Die-cast Aluminum Silicone", gietwerk welke 60% beter kan koelen en 30% goedkoper is om te ontwikkelen. Hierdoor ontstaat er een lagere wrijving. Mede hierdoor heeft het blok minder onderhoud heeft. Natuurlijk wissel je olie elke 5000km, maar klepcontrole hoeft pas om de 42.000(!) kilometer. Voor zo'n klein blok is dat ongekend. Bij de Ninja 300 is dit om de 12.000km. Tel uit je winst! Yamaha denkt hierbij goed mee met de consument, om de bijkomende kosten laag te houden. Of de dealers hier zo blij mee zijn, weet ik niet. Het blok produceert 30,9kW bij 10.750tpm, iets meer dan de Ninja 300 (niet vreemd met 25cc meer).

Het blok is over het gehele toerenbereik nagenoeg trillingsvrij. Onvoorstelbaar hoe ze zo iets hebben kunnen flikken. Je is alsof je rijdt op een naaimachientje, alles gaat heel fijn. Bijna alsof je met een viercilinder op pad bent. Onderin het toerengebied is de motor niet heel vlot, maar ook zeker niet langzaam. Vanaf 7000 toeren komt het vermogen er echt in en krijg je nog een eindsprint richting 13000tpm. Het zachte geroffel onder in toerental veranderd dan ook in gegil. Heerlijk om dat blok open te trekken en de haalbare snelheden zijn niet verkeerd. Eventjes doortrekken kan al zo resulteren in 140km/u. Oppassen dus, zelfs binnendoor! De toerenteller tikt 7500tpm aan bij 120km/u en dan heb je nog 5000tpm over, voor de begrenzer je op de vingers tikt. Ook van 0-100km/u is de YZF-R3 vlot met 6 seconden. Je kan redelijk schakellui rijden, al is 50 in zijn 6 te doen, pas prettig voelt dit aan vanaf 65km/u. Op de snelweg kan je prima cruisen bij 140km/u. Het blok kan dit lang volhouden en dankzij de goede kuip heb je geen last van de wind. De topsnelheid zal ergens richting de 190km/u liggen. Ik heb 179km/u op de teller zien staan met wat tegenwind. Met lang wachten en genoeg ruimte is daar meer uit te halen. Op de snelweg ben je met maar 321cc niet de underdog, maar voor een snelle inhaalactie is even terugschakelen wel noodzakelijk. Daar merk je op pad te zijn met een licht motortje. Het gemiddelde verbruik lag tijdens de testweek rond 1 op 22.6km. Hierbij keek ik niet naar de boordcomputer, hoewel die aardig in de richting zat en is het gas flink open gegaan. Kan het dus zuiniger? Ongetwijfeld. Ook op hoge snelheid voelt de YZF-R3 nog erg stabiel aan, mede te danken aan het stalen diamantvormige buizenframe waarin het blok hangt. Of je nu een beetje wilt racen of wilt sportief wilt toeren, de YZF-R3 is er klaar voor.

Banden, remmen en vering

De YZF-R3 staat op Michelin Pilot Sport 17" bandjes. Voor 110/70-17, achter 140/70-17. Niet de breedste in zijn soort, maar een te dikke slof zou ook niet staan bij het smalle uiterlijk van de YZF-R3. Daarnaast krijg je 'm dan ook lastiger de bocht om en meer rubber kost meer geld. De banden hebben mij in de testperiode een veilig gevoel gegeven. Regen heb ik weinig gezien, maar ook toen geen rare fratsen meegemaakt. De ho-ijzers op de YZF-R3 bestaan uit een enkele schijf van 298mm met dubbelzuiger-remklauw aan de voorzijde en een 220mm schijf met enkelzuiger-remklauw aan de achterzijde. Uiteraard met ABS. Hoewel je zou denken dat een enkele schijf onvoldoende is, is dit voor dit soort lichte motoren meer dan voldoende. De remmen zijn absoluut niet bijterig. Je moet eerst aanleggen en naarmate je harder knijpt, bouwt de geleidelijk druk op. Je hebt voldoende remvermogen om snel stil te kunnen staan en kan behoorlijk hard remmen voor ABS ingrijpt. Zelfs de achterrem doet nog aardig zijn best, alleen de achterrem gebruiken is in situaties onder de 80km/u mogelijk. Heb ik slechter meegemaakt bij andere motoren. Prima remmen!

Qua vering merk je dat de YZF-R3 eigenlijk een goedkopere motor is. Aan de voorzijde een 41mm niet-instelbare telescopische voorvork, bij de vering aan de achterzijde is alleen de veervoorspanning instelbaar in 7 standen. Hiervoor moet wel de kettingbeschermer worden verwijderd, voor je erbij kan met gereedschap (wat in de bijgeleverde toolkit zit). Ook deze vering haalt redelijk wat oneffenheden uit de weg, maar je merkt wel dat het ietsje stijver is afgesteld dan bij andere lichte motoren. Hij geeft dus nog redelijk wat door aan de bestuurder. Had je de motor voorzien van een instelbare upside-down vork en uitgebreider instelbare achterveer, dan was het bedrag ook niet zo laag als het nu is. Bovendien weet een beginnende bestuurder niet eens beter, de vering is voor gewoon gebruik in orde. Een R6 zal het nooit worden, maar je kan ruim twee YZF-R3's kopen voor de prijs van één YZF-R6.

 

Conclusie

Er komen steeds meer leuke A2 motoren beschikbaar voor de beginnende motorrijder en dit is wederom ondanks dat het geen 48pk motor is, absoluut een aanrader. Leuk om mee te beginnen, ook leuk voor erbij voor de gevorderde rijder. Sloop wel die lelijke zijreflectors er af die op de voorvork zitten. Deze zijn in Nederland toch niet verplicht. Op de testmotor waren ze dan ook al gelukkig vakkundig verwijderd, maar bij de dealer zitten ze er nog wel op. Voor 5999 euro koop je één van de leukste A2-motoren op de markt, maar tegelijkertijd heb je voor 1000 euro meer de MT-07. Goed, geen kuip, maar wel véél meer koppel. Keuzes, keuzes... Aanrader? Zonder twijfel!

De YZF-R3 is leverbaar in de kleuren Race Blu en Midnight Black voor €5.999,-. Met dank aan Yamaha Nederland voor het beschikbaar stellen van de motorfiets.

Foto's: Startersmotor.nl en Arjan ten Hoeve

Pro Krachtig (vanaf 6000tpm) trillingsvrij blok, interval klepcontrole, functies cockpit, lichte koppeling
Con Geen handgreep passagier, zicht spiegels (met name links), plastic kappen rondom tank (tank had persoonlijk volledig van metaal gemogen)

Motortype Viertakt, parallel twin
Cilinderinhoud 321cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 30,9kW bij 10750 tpm, 29,6Nm bij 9000 tpm
Gewicht 169kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter, 3 liter reserve
Verbruik 1 op 22,6 bij vlot doorrijden
Topsnelheid 179km/u (met lang wachten kan het vast sneller, op YouTube genoeg voorbeelden)
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Yamaha YZF-R3 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Yamaha R3 rechterkant

Yamaha R3 cockpit

Yamaha R3 voorwiel

Yamaha R3 achterwiel

Niet-instelbare hendels

Stijlvol achterlicht

Tankzicht

Yamaha R3 voorkant

Rechterzijde YZF-R3

Net genoeg plek voor een schijfslot

R3 320 sticker

Yamaha R3 motorblok

 

De voorzijde met agressieve look

 

Geld verdienen met al je online aankopen

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube