Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
MOTORbeurs Utrecht 2018

 

Yamaha NMAX (2015, korte impressie)

Yamaha NMAX

Bij een bezoekje aan RB Motoren in De Bilt (bij Utrecht) om rond te kijken voor wat nieuwe motorkleding, zag ik een Yamaha NMAX 125 als demo buiten staan. Uiteraard kon ik het weer niet laten om even te vragen of ik de motorscooter mee kon nemen voor een korte rit. Het is altijd leuk om weer op wat anders te rijden en eventueel te vergelijken met een soortgelijke motorscooter. Op de NMAX staat 'Blue Core', wat aangeeft dat er een Blue Core blok onder de motorscooter hangt. Wat is Blue Core? Een nieuwe generatie motoren bij Yamaha die krachtig maar toch zuinig zijn. Dit door onder andere optimale verbranding, verminderd vermogensverlies, preciezere controle over de brandstofinspuiting, verbeterde koeling etc. Het blok moet dus zuiniger zijn en tegelijk goed presteren. Eigenlijk wil ik de NMAX een beetje vergelijken met de Honda PCX125, die ook gemaakt is om zuinig te zijn. De NMAX heeft alleen geen start-stop-systeem. Is dat erg? Nee, want met een sportieve stadsscooter ga je toch overal tussendoor en sta je zo min mogelijk stil.

De NMAX oogt lekker sportief, tank in het midden in plaats van onder de buddy dus daar meer ruimte voor je spulletjes. Onder het stuur zit nog een open vak waar je wat in kan proppen. Denk aan een zonnebril, je telefoon of een pakje peuken. Deze is niet afgesloten en open, dus bij regen zal dit wel nat worden. Het is meer om even snel wat in te doen en meteen mee te pakken als je van de scooter stapt. De cockpit is vrij basic. Een ronde teller met daarin je snelheidsmeter, kilometerstand, tripmeters, klokje, gemiddelde verbruik en hoe lang je v-snaar al mee gaat. Daaromheen nog wat waarschuwingslampjes voor het één en ander en twee drukknoppen om bijv. de tripmeter te selecteren. Deze zijn met handschoenen aan wat lastig te bedienen. Persoonlijk vind ik het jammer dat alles digitaal is. Ik had graag twee analoge tellers gezien voor zowel snelheid als toerenteller. Dit laatste ontbreekt overigens. Met minimaal één analoge teller heb je al zoveel meer gevoel van snelheid te maken...

RB Motoren

 

Wat er nog meer te vertellen valt...

De zit is uiteraard rechtop, met het nadeel dat je iets onderuit kan gaan zitten, wat je uiteindelijk in je rug zal voelen op lange ritten. Maar dit is een stadsscooter en eigenlijk niet helemaal voor lange ritten, hoewel zit absoluut wel kan. Je kan je benen nog naar voren plaatsen op de treeplank, maar met 1.80m ging dat maar net en was dit niet heel comfortabel. Meer iets voor mensen die wat meer achteraan hebben gestaan bij het uitdelen van lichaamslengtes (al is 1.80m al niet eens groot). Het trillingsvrije zicht in de spiegels is over het algemeen prima te noemen, hoewel de rechterspiegel het beeld lijkt samen te persen. Een auto lijkt zo een stuk smaller qua breedte. Ik ben al lang blij dat ik niet alleen ellebogen zie. Het windschermpje is meer optisch, dan dat het echt wind (en regendruppels) tegen zal houden. Of dat ook echt nodig is met de snelheden die je op een 125cc haalt, denk ik niet. Als accessoire heeft Yamaha zelfs al een hoog windscherm voor 151,25 EUR. Misschien toch wel lekker als het echt winter is.

Met 127kg rijklaar weegt de NMAX niet veel en is deze lekker wendbaar bij gebruik. De 13" wielen geven voldoende stabiliteit bij zowel lage als hogere snelheid. De motorscooter komt redelijk vlot van zijn plek en stuurt er lekker op los, bochtjes zijn leuk om te doen op de NMAX. De vering is vrij eenvoudig (voor de bekende telescopische voorvork, achter een stereoshock -2 veren-) en niet instelbaar, maar gewoon ruim voldoende voor in de stad en daarbuiten. De banden (voor 110/70-13, achter 130/70-13) gaven geen krimp tijdens de droge tocht door onder andere De Bilt, Soesterberg, het buitengebied rondom Bilthoven en op de snelweg. Hoe ze presteren op nat wegdek zal je zelf mogen uitvinden. De NMAX komt zoals gezegd redelijk vlot van zijn plek voor 125cc, maar je merkt wel dat het blok gemaakt is om zuinig te rijden en niet om prestaties te leveren. Met ook maar 9kW is het eigenlijk jammer dat Yamaha er geen 11kW van heeft weten te maken. Je mist eigenlijk net wat vermogen en ondanks de vloeistofkoeling is het blok qua prestaties maar net iets beter dan een luchtgekoeld blok. Van 0 tot 50 gaat vlot, richting de 80 ook nog wel, maar daarboven begint het al langzaam minder te worden. Met het gas tegen de stuit haal je eigenlijk altijd wel minimaal de 100km/u (harde stormen uitgezonderd) en kan je dus de snelweg op. Op topsnelheid op de snelweg kwam ik uit op 119km/u, echter onder ideale omstandigheden. 110km/u is een mooie snelheid die over het algemeen haalbaar is op de snelweg. Je blijft een underdog, maar de NMAX zou je dus kunnen inzetten als woon-werk-motorscooter. De verlichting zowel voor als achter bestaat uit LED-lichten. Aan de voorzijde een iets blauwere kleur, wat doet denken aan Xenon-verlichting.

De remmetjes op de NMAX, voor een schijfrem van 230 mm en achter een remschijf van 230 mm, voldoen waar de motorscooter voor is gemaakt en je kan nog best pittig remmen. Niets mis mee. Daarbij wordt de NMAX standaard geleverd met ABS, dus ook in noodsituaties zou je het rubber onder kunnen houden. Of een ART4-schijfslot past, is echter de vraag. Net als bij de Honda PCX zijn die sleufjes wel heel erg klein en moet je wellicht een kettingslot gebruiken door het wiel heen. Hoewel je onder de buddy nog redelijk wat ruimte hebt (een systeemhelm past echt niet), biedt Yamaha nog tal van accessoires op de website aan, waaronder een topkoffer. Een topkoffer is sowieso handig en bij de aanschaf van een motor(scooter) koop ik altijd een topkoffer om zelfs de weekboodschappen gewoon op de motor(scooter) te kunnen doen. Voor de prijs van 3399 euro excl. rijklaarkosten haal je een leuke motorscooter in huis voor de kortere ritjes en kan je als het moet nog een stukje snelweg pakken ook. Het verbruik heb ik niet kunnen meten, maar gezien de Blue Core technologie moet de motorscooter vrij zuinig zijn. Yamaha geeft 1 op 45,7 op. Ik denk als je reëel bent dat 1 op 40 makkelijk moet kunnen. Qua onderhoud mag de NMAX elke 6000km langs de dealer voor nieuwe olie en klepcontrole. De NMAX kan dus 50% verder qua onderhoud komen tussen beurten dan de Honda PCX125. De PCX125 mag elke 4000km langs de dealer voor klepcontrole. Nu we het toch nog over kleppen hebben; de cilinderkop van de NMAX maakt gebruik van variabele kleptiming, 'Variable Valve Actuation', waardoor je meer koppel hebt bij lagere toerentallen en vermogen bij hogere toerentallen. Bij 6.000tpm is de omschakeling, hier voel je echter niets van, het vermogen bouwt gewoon verder op. Volgens Yamaha is de NMAX dan ook sneller qua optrekken dan de Honda PCX125. Helaas stond er geen PCX en even zware testpersoon klaar om dit daadwerkelijk te kunnen testen.

Voor wie is de NMAX nu eigenlijk bedoelt? Niet zo zeer voor de jongere A1-motorrijders, die zoeken waarschijnlijk meer hun heil in de Yamaha MT-125 of Yamaha YZF-R125. Nee, dit is meer voor de motorrijders die een makkelijk en goedkoop vervoersmiddel voor erbij zoeken voor in het drukke verkeer met het gemak van een automatische versnelling en wat bergruimte. Niet constant het geschakel in de drukke steden, nee, fluitend en eenvoudig door het drukke verkeer. De zwaardere motor pakken ze dan mooi om mee te knallen in het weekend. Leuk voor erbij dus, als je het mij vraagt.

De NMAX is op het moment van schrijven verkrijgbaar in de kleuren Power Red, Frozen Titanium, Milky White en Midnight Black, voor 3399 EUR excl. rijklaarkosten. Goed, dat is 400 euro meer dan een Honda PCX125, maar dan heb je wel ABS erbij.

Met dank aan RB Motoren in De Bilt voor het beschikbaar stellen van de NMAX.

Pro ABS, verbruik (niet zelf kunnen meten), gewicht, ook stabiel bij hogere snelheden, ruimte onder het zadel
Con Precies 11kW vermogen had prettiger geweest, gaatjes in schijfrem zo te zien niet groot genoeg voor ART4-schijfslot, mist toerenteller, mist 12v aansluiting zoals bij de PCX
Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 125cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 9,0kW (12,2pk) @ 7.500tpm, 11,7Nm @ 7.250tpm
Gewicht 127kg rijklaar
Tankinhoud 6,6 liter
Verbruik 1 op 45,7 volgens Yamaha, 1 op 40 zal realistisch zijn
Topsnelheid 119km/u
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de Yamaha NMAX zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Yamaha NMAX schuin voor

Yamaha NMAX rechtsachter

Yamaha NMAX linksachter

Yamaha NMAX cockpit

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube