Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Suzuki Sixteen 125 / 150

Suzuki Sixteen

Foto: Suzuki

Suzuki begeeft zich sinds 2008 ook op het gebied van de motorscooters met 16" wielen. Onderstaande tekst gaat over de 150cc versie, echter zal het meeste overeen komen met de 125cc versie, op de topsnelheid na. Zoveel verschil zit er niet tussen beide motorblokken.

De Sixteen lijkt erg op de Honda SH150i en deze Suzuki is dan ook de concurrent voor Honda. Het blok is voorzien van vloeistofkoeling en injectie welke een prima gasrespons geeft. De ruimte onder het zadel is wat klein, er past geen helm onder, enkel een slot en wat andere spulletjes. Onder het stuur zit nog een klein bakje waar een zonnebril in past. Het is dus aan te raden om een topkoffer aan te schaffen bij deze scooter. De kleine ruimte onder het zadel is het nadeel van het gebruik bij grote wielen. Maar grote wielen hebben ook een voordeel en dat is de stabiliteit bij hogere snelheden. Voor de Suzuki zijn enkele accessoires te koop, wat echter standaard ontbreekt is een jiffy (zijstandaard). Dit is echt een welkome optie, het opbokken van een scooter duurt langer dan even de jiffy uitklappen. De jiffy kan je wel aanschaffen als losse accessoire. Jammer, dit hoort gewoon standaard op een motorscooter, Suzuki wil op deze manier extra geld verdienen.

Op klinkerweggetjes is de scooter wat minder in z'n sas, maar op het normale asfalt een hele fijne gooi-en-smijt-scooter om vlot mee door de stad te scheuren en de provinciale wegen. Ook de snelweg hoef je niet te ontzien, zo lang je maar netjes op de rechterbaan

blijft en een kruissnelheid tussen 100-110km/u aanhoud. De top ligt zo rond de 115km/u, maar 120km/u kan je ook nog wel op de teller zien met enig geluk. Maar voor alsnog is deze motorscooter voornamelijk bedoelt voor in en om de stad. Het gemiddelde verbruik is rond de 1 op 30. Dit is inclusief de stoplichtsprintjes bij het verkeerslicht die je meestal wel wint, zelfs met maar 150cc! Kom je toch nog zo'n 250km ver op een tank. Zeker in stedelijk gebied kan je wel even rondrijden voor je weer mag tanken.

In Belgie (en sinds 2013 ook in Nederland) is de 125cc versie leverbaar, deze heeft iets minder vermogen en een top van rond de 110km/u.

 

 

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 124cc / 156cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 9kW (12,2pk) / 11,2kW (15,2pk)
Gewicht 145kg rijklaar
Tankinhoud 8,5 liter
Verbruik +/- 1 op 30
Topsnelheid 110km/u (125cc), 120km/u (150cc)
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de Suzuki Sixteen 125/150 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube