Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Gratis je motor verkopen zonder proefrijders

 

MASH Seventy Five (2016)

Hoewel de planning was om de MASH Seventy Five een week eerder te halen bij de importeur, heb ik door het slechte weer met kou, hagel en hier en daar gladheid, de afspraak een week verzet. Mogelijk de beste beslissing van dit jaar tot nu toe, want wat is het tijdens de testweek prachtig weer! Nederland het warmste land van Europa, in de maand mei! Prima weer dus om zo'n retro Franse-Chinees te testen. Het Franse bedrijf SIMA, onder andere importeur van diverse merken, kwam met het idee om een eigen retrolijn aan motoren te maken. Het plan was om de R&D in Frankrijk te doen en de fabricage/assemblage in China. Omdat de eigenaren gek zijn op de tv-serie M*A*S*H uit de jaren '70 en '80, is dit uiteindelijk ook de naam geworden van het nieuwe merk. Zonder de sterretjes.

Nu staat China niet bekend om hun goede motorfietsen, eerder vaak slecht zelfs, maar dan praat je over kwaliteitscontrole op z'n Chinees. Bij MASH krijg je Franse kwaliteitscontrole en die moet toch een stuk hoger liggen dan wat je voor een appel en een ei bij de bouwmarkt of op Marktplaats kan kopen aan brommers, scooters en motorfietsen met Chinese namen.

MASH Seventy Five

Onder de loep

Bij de importeur staat de Seventy Five al voor de deur. Een andere kleur dan ik had verwacht, in het bruin. Geen lelijke kleur, oogt zelfs wat chiquer dan de standaardkleur van de jaren er voor. De retro valt op. De motor stelt een klassieke Scrambler-achtige motor voor uit de jaren '60 en heeft veel gelijkenissen met de Triumph Bonneville. Het Franse merk wil echt een typische Britse jaren '60 motor op de markt zetten en qua stijl is ze dat zeker gelukt. Ondanks dat het maar een 125cc is, oogt het wel als een echte lichtere motor en geen brommer met 125cc-blok. De motor trekt de aandacht bij mensen. Ik stond bijvoorbeeld voor het verkeerslicht voor rechtdoor en naast mij zat een oudere heer met een midlife crisis in z'n Oldsmobile 442 cabrio met een blonde dame naast 'm, zich zo te vergapen aan de Seventy Five, dat hij minstens 10 seconden voor zijn groene licht heeft staan wachten. Had hij even mazzel dat er niemand achter hem stond, anders kon hij minder lang kwijlen naar die 'leuke oldtimer'. Als hij thuis op internet ziet dat de motor voor 2795 euro te koop is, zal het mij niet verbazen dat er binnenkort een MASH naast zijn Oldsmobile staat.

De belangrijkste vraag van iedereen die dit verslag leest, is wat de kwaliteit is van een motor uit China. Hoe is de kwaliteit van MASH? Als het uit China komt, leggen we het vaak extra onder de loep en ik kan ook niet ontkennen dat ik bij de MASH ook kritisch heb gekeken. Wees gerust, in dit verslag ga ik er op in en hoewel de MASH er zeker niet helemaal ongeschonden uit gaat komen, leuk is hij wel!

 

De eerste paar kilometers op de MASH is even wennen. Het stuurt wel heel erg licht en bochten nemen gaat even anders dan op mijn Yamaha MT-03, dat als een blok op de weg ligt. Niet zo gek ook, de MASH Seventy Five weegt rijklaar iets van 128kg en de MT-03 toch bijna 70kg meer. Daarnaast nog een probleempje met het voorwiel, maar daarover later meer. Die wiebelige bochtjes wennen erg snel. Na een paar kilometer weet je niet een meer beter en stuurt het best goed. Het schakelpedaal zat naar mijn zin te hoog, dus het eerste wat ik deed was het pedaal losmaken en lager positioneren. Dat maakt voor mij het schakelen zoveel prettiger. Nu ik dit heb gedaan, neem ik de motor mee naar een rustig plekje in de polder, waar het wat koeler is, om de motor eens goed te bestuderen op het uiterlijk.

Op de Mash zit veel chroom. Dit bekent vaker poetsen. Als we de motor eens goed bekijken op de afwerking, laat dit hier en daar wat te wensen over. De lasnaden kunnen veel netter en het plastic rondom de knoppen op het stuur kan beter worden afgewerkt. Niet alleen MASH heeft dit, dit heb ik ook wel eens gezien bij Kymco en SYM, al hoewel het daarop net wel ietsje netter is dan bij MASH. Op het stuur voelen de knoppen minder kwalitatief aan dan wat je gewend bent op Europese en Japanse motoren. Gelukkig zijn dit maar twee knoppen. De pass-knop voelt weinig veerkrachtig en de richtingaanwijzerschakelaar geeft wat slechtere feedback. De rest van de knoppenpartij voelen goed aan. Je kan dan wel zeggen 'alle waar naar zijn geld', dat is ook zo, maar op een Honda CB125F voor 100 euro meer, is de afwerking op het stuur echt veel beter, zonder kartels en kleine restjes kunststof die weggesneden hadden moeten worden. Ook voor dit geld moet dit dus mooier kunnen. Losse kabels zijn dan wel netjes weggewerkt/afgewerkt en ingewikkeld in zwarte tape. Weinig losse draadjes te vinden, ze kunnen het dus wel!

Het geribbelde zadel kan niet open of snel losgemaakt worden, geen ruimte dus om een slot kwijt te kunnen of een boterham. Een beugelslot kan je achter aan een beugel hangen. Wel opletten dat de lak op die plek minder zal worden. De zit is vrij rechtop en laag bij de grond. Met een zadelhoogte van 780mm zit je laag en past iedereen er wel op en kan iedereen zijn voeten makkelijk aan de grond zetten. Pas wel op dat je actief blijft zitten en niet onderuit gaat zitten met je rug. Ondanks dat lage zit, lijkt de MASH Seventy Five zoals eerder gezegd nog wel een echte motor en geen brommer.

De ronde spiegels mogen wat verder uit elkaar, maar geven best redelijk zicht. Tot een bumperklever vlak achter je zit, die verdwijnt uit het zicht. Met langere stelen kan je net iets meer achter je zien. Ondanks trillingen van het blok, blijft het zicht in de spiegels altijd goed en trillingsvrij. Handig zijn de handgrepen voor de passagier en ideaal is de middenbok die standaard bij aanschaf al op de motor zit. Waarom ideaal? Omdat dit het invetten van de ketting gemakkelijk maakt. Dat moet je immers ook elke 500km doen, of vaker: als je veel door de regen gaat rijden. De benzinetank oogt uiteraard helemaal vintage inclusief losse tankdop en rubbers aan de zijkanten om beschadigingen te voorkomen en voor extra grip voor je benen. Opmerkelijk is dat je na het tanken twee maal op de tankdop moet duwen om de sleutel eruit te kunnen halen. De voetsteunen hebben geen veren om de voetsteun weer op de originele positie te zetten. Soms bij het afstappen, trek je ze als het ware mee naar boven en merk je bij het opstappen dat je ze met de voet weer op de juiste plek moet positioneren. In de video (op 57 seconden) zie je dan ook de rechterstep ietsje omhoog blijven staan. Niet vervelend, maar wel opmerkelijk dat deze niet terugveert.

De koplamp kan veel beter. In het donker schijnt deze 7 meter ver en is niet heel erg sterk. Ook mist de lamp de eigenschap om aan de rechterkant van de lichtbundel iets hoger te schijnen om bijv. borden en paaltjes in de berm te verlichten. Dit ligt aan het gebruikte type. In een verlichte stad kan je wel aardig rijden hiermee, maar op onverlichte wegen is sneller rijden dan 40km/u gevaarlijk, zonder groot licht te gebruiken. Moet je dus geen tegenliggers tegenkomen. Je kan het licht ietsje hoger afstellen, zonder andere weggebruikers te verblinden, maar daarmee maak je de bundel op de weg ook zwakker. Uiteraard kan je ook een hele andere koplamp monteren met een ander soort verlichting. Pak je de MASH alleen voor in de stad, dan is er niets aan de hand, maar in het pikkedonker zou ik wat anders er op schroeven. Bekijk in elk geval de plaatjes onderaan het verslag om te zien wat de lichtsterkte is in een verlichte stad en een donkere polder.

Voor alle MASH motoren zijn er overigens flink wat accessoires te koop en nog voor zachte prijzen ook. Je kan de MASH helemaal verbouwen naar je wens en ik denken dat hier ook een beetje de kracht in zit bij dit soort motoren. Naast de officiële accessoires kan je ook nog zelf aan de gang met allerlei materiaal om je motor te pimpen.

Te Britse cockpit

De cockpit van chroom is klein en erg basic, in de jaren '60 en '70 was het allemaal nog niet zo complex als nu. Naar mijn mening willen de Fransen echt neigen naar een 100% replica van zo'n Britse classic en dat zie je terug in de snelheidsmeter. De grootste schaal is in mijlen en in het klein in kilometers, wat de afleesbaarheid niet ten goede komt. Misschien zijn ze bij SIMA zelfs vergeten dat het Frankrijk was ten tijde van de Franse Revolutie, die het metriek stelsel hebben ontworpen. Het enige land in Europa met het imperiaal stelsel (mijlen, yards, feet, inches etc.) is Groot Brittannië en dan ontwerp je een motor voor Europa en gebruik je het imperiaal systeem als hoofdschaal. Eigenlijk best opmerkelijk, want als er één land is waar ze een hekel aan de Britten en de Engelse taal hebben, is het Frankrijk wel. Spreken bijna geen Engels (de jongere generatie wel wat meer, maar ook niet allemaal), ik vind het knap dat ze het zo in Frankrijk op de markt hebben gebracht en dat ze het nog accepteren ook!

Uiteraard missen een kilometerteller en tripmeter niet, waarbij de zwarte cijfers iets scheef lijken te zitten, ze rollen misschien iets te enthousiast door, om zo snel mogelijk het volgende cijfertje te tonen. Verder nog waarschuwingslampjes voor de neutraalstand van de versnellingsbak en groot licht. Onderin de cockpit is dan weer onverwachts een gear indicator te vinden. Erg handig! Helemaal onderaan tref je nog twee groene lampjes aan die aangeven of de knipperlichten zijn geactiveerd en of het gaat om links dan wel rechts. Met zonlicht direct op de cockpit, zijn de waarschuwingslampjes en de gear indicator slecht leesbaar. Wat mist is een oliedruk-lampje, een lampje om aan te geven dat de tank bijna leeg is en een klokje om de huidige tijd weer te geven. OK, we zijn nostalgisch bezig, dus vergeet die dingen en gebruik je tripmeter en controleer gewoon regelmatig ook het oliepeil. De MASH is erg zuinig en met een grote 14-liter tank sta je niet snel stil. Je zal je nog verbazen hoe lang je kan rijden op een volle tank. Opmerkelijk is bij het doorschakelen van 4 naar 5, de snelheidsmeter af en toe terugzakt met 5-10km/u. Dit heb ik nog nooit eerder gezien en ik schakel toch snel genoeg op om nooit zoveel snelheid te kunnen verliezen.

Kinky motorblok

Het luchtgekoelde 2-kleps 125cc motorblokje is afkomstig van Qingqi. Dit is een Chinese fabrikant die in licentie van Suzuki, het Suzuki GN125-motorblok bouwt om te gebruiken in de 125cc MASH motoren. Voor de 250cc en 400cc MASH, maakt men gebruik van Honda-blokjes (licentie) die bij Shineray in China worden gemaakt. Hoewel een aantal jaren terug de Chinese blokjes vaak qua vermogen redelijk prut waren en er veel cc's nodig waren om er fatsoenlijk vermogen uit te halen, is dit motorblokje ondanks dat het nog steeds weinig vermogen heeft (8,3kW), niet voelbaar minder krachtig dan menig ander luchtgekoelde 125cc. Aan de andere kant heb je met een 125cc'er ook geen vermogen en is het zeker nooit spannend. Ik had al snel een beetje hetzelfde gevoel als op de Suzuki VanVan. Lekker rustig aan doen, je komt er wel. De motor krijgt zijn voeding nog via een carburateur en vanaf volgend jaar moet dit model aan Euro4 voldoen, dus komt MASH per 2017 met injectie en waarschijnlijk gelinkte remmen, want dat moet dan op een 125cc'er. Het starten van de motor kan niet met de jiffy uitgeklapt. Ook niet in de neutraal-stand. De startmotor gaat wel rond, maar aan slaan doet deze niet. Tegenwoordig kan dit bij het merendeel van alle motoren wel, ik heb het idee dat dit in de jaren '60 en '70 normaal was en Qingqi dit zo heeft overgenomen. Prettig zou zijn dat als deze functie blijft behouden voor toekomstige modellen, ook de startmotor dan wordt uitgeschakeld. Iemand die dit namelijk niet door heeft en toch wil starten met de jiffy uitgeklapt, zal misschien door blijven starten tot de accu leeg is.

Het motortje start direct met een druk op de knop en pruttelt er heel stilletjes op los. Je kan gerust 's nachts op pad, de buren zullen niet wakker worden als je de motor start in de straat. Met dit warme weer hoef ik niet de choke te gebruiken op de carburateur, het blokje loopt meteen goed. De MASH Seventy Five is voorzien van 5 versnellingen, welke vanaf de 2e versnelling redelijk lang zijn. Toch kan je al vrij vroeg doorschakelen en 50km/u in z'n 5 is geen probleem. Of 30 in z'n 3, ook geen probleem. De koppeling is lekker licht en de versnellingsbak werkt trefzeker en neutraal is altijd prima te vinden (wil nog wel eens anders zijn met Chinese blokjes). Jammer genoeg mist een toerenteller, want trek je het blokje lekker door in elke versnelling, dan zit er redelijk hoog in toeren een gebied in wat behoorlijk trilt. Je hebt trillen en je hebt trillen, maar dat gebied trilt behoorlijk. Je voelt het in de voetsteunen, het stuur en met je benen tegen de tankpads (rubbers). Geef je nóg meer gas, dan kom je door dit gebied heen en loopt het blokje voor het gevoel prettiger. Hierbij wel een voetnoot dat je helemaal niet in dit gebied hoeft te komen. Dit is echt als je 'm flink in elke versnelling doortrekt. Zou je normaal (vlot) rijden en tijdig schakelen, dan kom je hier niet eens in, zelfs niet als je 100km/u gaat rijden. Zit je wel wat regelmatiger in dat toerengebied waarin het behoorlijk trilt, dan zou je kans hebben dat je sneller gloeilampjes voor en achter mag vervangen, die door trillingen kapot gaan. Dat is het nadeel van een goed trillende 1-pitter. Overigens trilt het motortje bij 100km/u niet excessief. Prima vol te houden. Mocht je overigens nog afvragen of het blokje een begrenzer heeft, jazeker. Wel voor het gevoel vrij hoog in toeren.

Ik heb het blokje, na goed te laten opwarmen, af en toe behoorlijk op z'n donder gegeven en geen uitzonderingen gemaakt omdat het een goedkopere of Chinese motor is. Het blokje blijft het prima doen en gaf mij echt wel vertrouwen. Voelbaar is het blok sterker dan dat van de Kymco K-Pipe 125 en op papier klopt dat ook. Maar de Kymco K-Pipe 125is ook een derde goedkoper, wat je niet mag vergeten. Met de MASH Seventy Five kan je harder rijden dan die K-Pipe en dat is wel zo fijn. Van 0 naar 80km/u gaat in 11 seconden. Dit is even 'snel' als de Yamaha NMAX 125 motorscooter (met vloeistofgekoeld blok) en 9 seconden sneller dan de Kymco K-Pipe 125. Snelweg op? Ik zou het niet aanraden, maar ik heb het natuurlijk wel geprobeerd. Wind mee, heuvel af haal je 118km/u op de teller. Met tegenwind haal je een dikke 100km/u op de teller, maar prettig is anders. Zou je woon-werk doen op een MASH Seventy Five en op de momenten dat je naar je werk gaat, de snelwegen echt potdicht zitten of niet sneller rijden dan 100km/u, waarom zou je dan niet de snelweg er mee op gaan? Alleen dan heeft deze MASH wel bestaansrecht op de snelweg.

Voor binnendoor als stadsmotortje heb je voldoende vermogen om mee te doen op de weg, maar haal het niet in je hoofd om sprintjes te trekken, andere auto's zijn altijd sneller. Ook het boodschappenautootje van de buurvrouw. Het verbruik met mijn rijstijl, zowel normaal als lekker vlot spelen incl. een kort stukje knallen op de snelweg, kwam uit op 1 op 38,3. Met 14 liter in de tank moet een dikke 500km sturen geen probleem zijn. Let met het tanken wel op dat het blokje niet tegen E10-brandstof kan. In Nederland geen probleem, in Frankrijk wel. Als alternatief kan je dan een duurdere 98-brandstof tanken, mocht men E10 aanbieden. In Nederland gewoon Euro95 tanken, pruttelt ie prima op! Voor ongeveer 20 euro tank je je MASH in Nederland vol en kan je er dus 500km tegenaan. Dit is van hartje Amsterdam naar hartje Parijs binnendoor, zonder te tanken. Als je uit gaat van 1 op 38, kom je daar op de laatste benzinedampen aan, maar wie kan dat nog meer voor 20 euro? De TGV is duurder, het vliegtuig trouwens ook.

Onderhoud is wel een puntje; elke 3000km moet je zowel olie verversen als de kleppen laten controleren. Olie zal je de kop niet kosten, er gaat maar 850ml in, klepjes kost wat meer tijd. Maar het zijn er maar twee. Leuk om zelf te leren, na de garantieperiode. Al dit soort kleine 125cc-motoren hebben een kortere onderhoudsinterval, ook vloeistofgekoelde motoren moeten vaak om de 4000-6000km klepcontrole ondergaan.

 

Chinese banden, vering en remmen

De MASH Seventy Five staat op Kingstone allroad-achtige banden. Lijken trouwens verdacht veel op de Heidenau K66. Voor maat 110/70-17, achter 130/70-17. Beiden dus 17" wielen, waarvan de velgen gespaakt zijn. Nooit van 'Kingstone' gehoord en met goedkope Chinese banden ben ik meestal een beetje huiverig op nat wegdek. Gelukkig is het de hele week droog, maar op het Franse MASH-forum, zijn ze niet te spreken over de Kingstone-banden bij nat wegdek. Wegglijden gebeurt dan regelmatig. Het is jammer dat goedkopere motoren met slechtere banden worden uitgerust. Niet alleen Kymco of MASH doen dit, ook Honda stopt gerust Vee Rubber onder de Honda MSX. Daarmee glij je ook in de regen. Zoals ik een stuk terug in het verslag al aan gaf, waren er wat problemen met het voorwiel. De MASH Seventy Five begon te hobbelen vanaf 65km/u en dat werd minder voelbaar vanaf een 80-85km/u. Bij nadere inspectie blijkt dat of de band of de velg niet rond te zijn. Bij onderzoek op het Frans-talige MASH-forum blijkt uit een ouder topic dat er meer MASH motoren in het verleden waren met dit probleem. MASH is inmiddels op de hoogte en heeft dit als het goed is aangepast in de productie. Helaas was mijn demo-model ondanks het 2016-uiterlijk, waarschijnlijk nog wel voorzien van een velg uit 2014 of 2015. Laat je dit verder niet afschrikken, onder garantie krijg jij gewoon een nieuwe band of een nieuwe velg. De importeur gaat nakijken waar het mis gaat op de meegegeven demo en koppelt dit nog aan mij terug. Het kan zelfs nog zijn dat het wiel gebalanceerd moet worden, want deze had geen plaklood of klemmetjes. Toch verdenk ik de velg, optisch onder het rijden zie je al dat het daar niet goed zit. Nogmaals: garantie-gevalletje.

De Kingstone-band zelf werkt prima op droog wegdek, Wel oppassen bij dikke bitumen of dikke lijnen, dan wil de motor soms een klein stapje opzij zetten. Mocht je overigens dus ook met nat weer prettig willen rijden, dan kan je de banden altijd vervangen voor echte Heidenau K66-banden, om het allroad/scrambler-achtige uiterlijk bij de MASH te behouden. Interesseert je dat niet zoveel, dan zijn er nog tal van andere goede banden beschikbaar.

Qua vering is de MASH Seventy Five voorzien van een niet-instelbare 38mm upside-down voorvork aan de voorzijde en een instelbare stereoshock aan de achterzijde. Hiervan is de veervoorspanning in 5 standen instelbaar. De motor is vrij zacht afgeveerd en doet voor de aanschafprijs zijn werk over het algemeen goed genoeg. Hoe de vering reageert met een passagier, laat ik even in het midden, dit is niet getest. Met 4-takt 125cc motoren wil je ook helemaal niemand achterop. Al die die lichte 125cc-blokjes hebben al geen fut, laat staan als je er nog eens extra kilo's op zet. Neem je op hogere snelheid drempels, dan deint het wat na. Heel sportief kan je met deze vering niet rijden, maar het scheelt, de MASH Seventy Five is ook absoluut geen sportieve motor. Zoek je dat wel, dan moet je wat anders kopen.

De MASH is aan de voorzijde voorzien van een 300mm remschijf met een dubbelzuiger-remklauw, aan de achterzijde is dit en 220mm schijf met een enkelzuiger-klauw. Beide schijven zijn niet geperforeerd om het een vintage look te geven. De remmen voldoen voor stadswerk maar je moet redelijk knijpen als je hard/snel te vertragen. De vertraging is over het algemeen voldoende en zeker als je kijkt dat dit meer een motortje is voor in en om de stad. Wel heb ik het idee dat de remmen boven de 80km/u niet voldoende zijn om op tijd stil te staan tijdens een noodstop. De achterrem piept bij het remmen, bij nadere inspectie heeft er waarschijnlijk iets tussen de schijf en het remblokje gezeten, wat een klein stukje metaal uit de schijf heeft geslagen en een naar buiten stekend stukje metaal heeft veroorzaakt, wat deze piep als gevolg heeft. Niet alleen een piep, ook de schijf is beschadigd en moet vervangen worden. Uiteraard ook onder garantie.

Conclusie

Voor een Frans-Chinese motor, is dit best een kek motortje voor erbij of om het motorrijden op te leren. Het blokje heb ik best wat vertrouwen in, al heb je met een week rijden totaal geen zicht op hoe het blok het over een jaar of drie doet, maar ook dan zal het ongetwijfeld blijven lopen. Het enige nadeel is dat het blokje behoorlijk trilt als je wat langer doortrekt in elke versnelling. De cockpit mag beter leesbaar qua snelheid, maar ook qua waarschuwingslampjes kunnen feller. De banden zou ik uit voorzorg vervangen voor een beter merk. Nederland blijft een regenland. De koplamp is in het donker niet al te best, maar daar zijn ook wel oplossingen voor.

De algehele staat van de motor na een aantal jaren, ben ik erg benieuwd naar. Met name ook roest. Op dit moment was er alleen een beetje roest te zien bij een bevestiging tussen uitlaat en frame, wat door warm en kou komt en bij uitlaten normaal is. Of dit na 2 maanden bij een hele lage kilometerstand al mag optreden, ik denk zelf van niet. Voor de aanschafprijs krijg je nu eenmaal niet het beste metaal wat je op motoren van 15.000 euro terug kan vinden, dat kan simpelweg niet. MASH stond er in voorgaande jaren wel om bekend om te roesten, maar MASH zou daar verbeteringen in hebben aangebracht. Overigens was mijn Kymco K-Pipe 125 ook niet heilig, na een jaar begon de roest ook hier en daar en poetste ik een stuk verf van de velg af bij een normale wasbeurt. Tot zover de negatieve praat.

De motor is zuinig, wendbaar, weegt weinig, is door de lage zithoogte door bijna iedereen te besturen, voetjes makkelijk bij de grond. Je komt mee in het verkeer, maar doe geen gekke dingen, daarvoor is de motor (zoals vele luchtgekoelde 125cc-motoren) niet sterk genoeg. Voor weinig koop je accessoires om de motor te pimpen en vervangingsonderdelen kosten maar een schijntje vergeleken met Japanse, Europese of Amerikaanse motoren. Voor 2795 euro een leuke motor, bedenk je echter wel dat je voor 100 euro meer bijv. een netter afgewerkte Honda CB125F hebt. Dat is dan wel meer eenheidsworst, maar Honda heeft wel een erg betrouwbare naam neergezet en dat moet van MASH nog blijken. Bij de Honda krijg je dan wel weer een trommelrem achter en moet de schijf aan de voorzijde onder het mes, om 'm pasbaar te maken voor een ART4-slot. Heeft MASH weer geen last van. Ook de banden op de CB125F komen waarschijnlijk uit China en zullen glad zijn bij regen, dus ook daar moet je extra in investeren, net als bij deze MASH.

Het prijsverschil is in mijn ogen te klein om niet te kiezen voor een Japanner, waarvan je zeker weet dat je waar voor je geld krijgt en dat het over 10 jaar ook nog werkt. Dat moet van MASH nog maar blijken. Ook de goedkopere MASH Seventy, welke voor 2399 euro van de hand gaat, laat een te klein prijsverschil zien met eerder genoemde Honda. MASH timmert echter lekker aan de weg en mijn indruk is dat het over het algemeen best OK is, maar er nog best veel te wensen over blijft. Voor de aanschafprijs kan en moet de afwerking beter om te kunnen concurreren met Japan. Pak de MASH 75 lekker mee op een zonnige zondag om een rondje te mee te toeren, het zal je verbazen hoe leuk zoiets rijdt! Als MASH goed luistert naar de achterban, kan het nog wel eens een aardige speler op de markt worden. Deze MASH Seventy Five is voor de A1-rijder met een beperkt budget, de motorrijder die het leuk vind om motoren te verbouwen of de oudere motorrijder die er graag een motortje bij wil hebben om lekker te pruttelen op zonnige dagen en wat te showen wil hebben op het terras of de boulevard. We gaan zien hoe MASH zich ontwikkelt op de Nederlandse markt.

De MASH Seventy Five is leverbaar in Red, Black, Brown, Blue Gulf en Vintage Black. Prijs: € 2795 excl. afleverkosten.

Met dank aan MASH Motors Nederland voor het beschikbaar stellen van deze motor. Meer info op het MASH70-75.com-forum (vertaald vanuit het Frans door Google Translate) en neem ook eens een kijkje op het Duitse MASH-forum.

Pro Erg zuinig en grote tank, goedkope accessoires, trekt aandacht, grappig om op te rijden
Con Trillingen motorblok (hoger in toerental), banden met nat weer, vrij zwakke koplamp, afleesbaarheid snelheid, afwerking

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 124cc
Versnellingen 5
Vermogen/koppel 8,3kW (11,3pk), +/- 10Nm
Gewicht 128kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Verbruik 1 op 38,3 bij redelijk vlot rijden
Topsnelheid 118km/u (op de teller, maar 110km/u zie je vaker)
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de MASH Seventy Five zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



MASH Seventy Five 2016

MASH tank en stuur

MASH 75 cockpit

MASH afwerking

MASH 75 motorblok links

MASH zadel

MASH carburateur

MASH motorblok rechts

MASH vintage schijf voor

MASH vintage schijf achter

MASH 75

MASH ketting

MASH tank

MASH achterwiel

MASH verlichting in de stad

MASH verlichting in het donker

 

Geld verdienen met al je online aankopen

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube