Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
MOTORbeurs Utrecht 2018

 

Kawasaki Z300 Performance Edition (2015)

De Z300 kon je gewoon op wachten, na Kawasaki in 2013 op de markt kwam met de Ninja 300. In feite is de Z300 dan ook niet veel meer dan een naakte Ninja 300. Maakt dat 'm minder aantrekkelijk? Absoluut niet! Ieder heeft zo zijn smaak, de één valt voor sportief, de ander voor naked of misschien wel voor choppers. De Z300 is dan ook in Nederland de eerste naked 300cc van de huidige generatie, maar dat zal niet lang duren, omdat Yamaha binnenkort met een naked van de YZF-R3 komt, welke zal vallen onder de MT-serie. We kunnen heel vlug klaar zijn met het verslag door te vermelden dat de Z300 dus een Ninja is zonder zijn ninjapak, maar zo makkelijk zijn we niet. Twee jaar terug was het de beurt van de Ninja 300 bij Startersmotor, deze keer mag de Z300 laten zien wat hij kan.

Kawasaki Z300

 

Het uiterlijk van de kleinere Z

Hoewel de Z300 dus een soort naked Ninja 300 is, vind ik 'm toch niet helemaal naked. Goed, je hebt geen topkuip met ruitje waar je achter kan kruipen, maar de Z300 heeft wel degelijk een zijkuip en onderkuip. Toch krijgt Kawasaki het voor elkaar 'm nog steeds naked te laten ogen. De koplamp is geleend van de Z800 en daarmee lijkt de Z300 al snel op een baby-Z800. Ik denk dat motorrijders misschien ook wel twee keer moeten kijken of er nu een 300 of 800 staat. Misschien weten ze niet eens dat de 300 bestaat en hoor je al snel bij de grote jongens. De 800 is dan wel een stuk groter, maar toch. Kawasaki heeft mij de Performance Edition meegegeven. Dit omvat een Akrapovic demper, wheelstriping, tankpad en een seatcover (die eveneens veel lijkt op die van de Z800). Deze kit kost 499 euro en hoewel het een optie is, ben je het eigenlijk verplicht te kopen. Deze kit is spotgoedkoop als je kijkt naar losse onderdeelprijzen. Daarnaast pimpt het je Z300 flink en uit die Akrapovic komt zo'n lekker geluid! Wel moet ik er bij zeggen dat ik 'm mee kreeg zonder dB-killer (de herrie viel mee), een mooier geluid kan je niet krijgen. Een heerlijke donkerbruine, diepe, twin-roffel. Soms heb je uitlaten die zonder dB-killer echt asociaal hard klinken, maar in dit geval viel dat echt heel erg mee.

De Z300 heeft een iets breder stuur dan de Z250SL en de zit is zelfs is minder naar voren dan bij de Z250SL. Eigenlijk zit je lekker relaxt op de Z300. Het zadel met een zadelhoogte van 785mm is niet te hard en niet te zacht, precies goed dus. De tank is een stuk breder dan die van de Z250SL. Dit maakt de Z300 ook meer motor dan de kleinere 250. Met 1.80m is het prima zitten op de Z300, met 1.90m is het ook nog redelijk goed te doen. Het passagierszadel is door de Performance Kit vervangen door een seatcover, dus hier kan ik geen oordeel over geven. Onder het passagierszadel zit wel genoeg ruime om een schijfslot én een gereedschapsetje kwijt te kunnen. Of iets anders. Geen klagen daar dus. Ideaal voor de passagier is dat er geïntegreerde handgrepen zitten onder het kontje. Ook handig om de motor achteruit de schuur uit de duwen, dat maakt het vasthouden makkelijker.

Ook de Z300 maakt natuurlijk gebruik van het Sugomi-design en lijkt op al zijn andere broers. De Z300 heeft een agressief uiterlijk, net als de andere Z's. De motor is voorzien van een prachtige mat groene kleur met metallic lak, wat 'm een extra strak uiterlijk geeft. Niet alleen de metalen tank is zo gespoten, ook de groene kuipdelen inclusief de seatcover. Een genot om naar te kijken.

Op de Z300 voel je je meteen thuis en door zijn gemoedelijke karakter, een prima motor om op te leren rijden. De motor stuurt zo enorm makkelijk de bochten in en pakt deze zo makkelijk, dat je het enkel hoeft te denken en de motor doet de rest. De Z300 pakt bochtjes dan ook nog makkelijker dan de Z250SL. Met de Z300 is het opstappen en genieten, hoewel een gevorderde rijder het blok wat saai kan vinden, door een gebrek aan koppel (slechts 27Nm). Maar we praten over de 300cc-klasse, niet over 800cc, dus er is gewoon weinig koppel voorhanden. Maar daar zijn oplossingen voor, zelfs voor het A2-rijbewijs, in de vorm van een Kawasaki ER-6 of Kawasaki Z800e. Of doe eens gek; een Kawasaki W800. Allemaal wel een stuk zwaarder dan de Z300, die maar 170kg rijklaar weegt.

De spiegels op de Z300 zijn prima. Je hebt voldoende zicht naar achter. Op de Z250SL was dit een stuk slechter. Nee, op de Z300 geen geklaag over de spiegels.

Z's cockpit

De cockpit op de Z300 is een bekende, die hebben we al gezien op de Ninja 300 en deze is prima afleesbaar. Een grote analoge toerenteller, een LCD display en wat waarschuwingslampjes. Een analoge toerenteller is zoveel leuker dan een toerenteller die enkel wat blokjes erbij toont. Je ziet de naald vooruit schieten, wat de beleving van het motorrijden versterkt en het idee geeft dat het motortje ook potentie heeft om krachtig te zijn. De snelheidsmeter is groot genoeg en duidelijk afleesbaar. Daarnaast bevat het display nog een klokje, huidig brandstofniveau, koelvloeistoftemperatuur en twee tripmeters. Qua waarschuwingslampjes blij dat voor de knipperlichtindicators gekozen is voor seperate indicators, eentje voor links en eentje voor rechts. Wel zo duidelijk. Bij de Z250SL is dat niet zo. Een nadeel is de lichtsterkte van de knipperlicht-indicators. Deze is benedenmaats. De lichtjes zijn erg zwak, ook 's avonds als de zon aan de andere kant van de wereld staat. Dit was bij de Ninja 300 al zo en is helaas niet verbeterd. Kan je oplossen door betere lampjes. Aan de andere kant zitten de knipperlichten zelf zowat tegen de cockpit aan, dus het zou moeten opvallen als je ze vergeet. Een gearindicator mist. Wel een mooie ECO-melding als je gashendel niet zo ver open staat. De meest onzinnige functie ooit op zowel motoren als auto's, naar Kawasaki laat zo wel zien dat ze op twee manieren groen zijn.

296cc's plezier

Het motorblok van de Z300 is niet anders dan dat van de Ninja 300. Een 296cc twee-pitter met 29kW vermogen en 27Nm koppel. Niet heel veel vermogen en koppel, maar de Z300 staat zijn mannetje. Wel moet je het machientje goed op toeren houden, wil je een beetje vlot vooruit komen. Maar met de Akrapovic-uitlaat wil je ook graag hoogtoerig rijden; wat een prachtige 'muziek'! Bij het loslaten van het gas hoor je 'm af en toe heerlijke naploffen ook als je de gaskleppen weer open gooit wordt je soms getrakteerd op een heerlijke knal. Ja, met de Akrapovic-uitlaat is het echt genieten. Een verplicht nummertje, echt waar! Vergeet die originele uitlaat. Het blok is voorzien van een slipperclutch, waardoor het achterwiel niet blokkeert als je te snel terugschakelt en met een te hoog toerental de koppeling op laat komen. Je zou dus op de snelweg in z'n 6, terug kunnen schakelen naar de 2e versnelling en de koppeling op laten komen, zonder dat het wiel blokkeert en je motor opzij schiet en jij met je snufferd richting de vangrail vliegt, met of zonder motor.

Het blok loopt zijdezacht en trilt nauwelijks. Onderin toerental is de motor niet bijster snel, maar zodra je de naald langs 6000 a 7000 tpm ziet schieten, begint het feest. Vanaf 10.000tpm trekt het nog verder lekker door. Hoewel de motor geen spannende momenten kent of plots flink vermogen heeft, voel je 'm wel steeds harder trekken richting de begrenzer. Het blijft natuurlijk 296cc. Toch kan je al in de 3e versnelling richting de 120km/u gaan en schiet het blok pas bij 13.000tpm de begrenzer in. Ook van 0-100km/u ben je net onder de 6 seconden. Voor nog geen 300cc blijft dit wat mij betreft een prima prestatie. Geen normale auto die jou bij kan houden, uitzonderingen daargelaten. De koppeling is erg licht, maar pakt pas op het laatste moment op. Later kan bijna niet. Maar liever een lichte koppeling die op het laatste moment oppakt, dan een zware koppeling waar je pijn van krijgt in je hand. Overigens zijn koppeling en remhendel beide niet instelbaar. Was ook niet te verwachten voor dit bedrag.

Snelweg is absoluut geen probleem voor de Z300. Een kruissnelheid van 140km/u is goed vol te houden. Daarboven krijg je meer last van de wind. Inhalen gaat prima, maar wil je het vlot doen, dan even een tikkie terug. De top ligt rond de 170km/u. Tenminste, daar kwamen wij ongeveer. Op internet kom je video's tegen waarbij ze ook nog wel 10km/u harder lopen. Niet slecht, maar het blijft een naked, dus eigenlijk niet boeiend. Het is niet comfortabel meer bij die snelheden. Wil je heel veel snelweg gaan rijden, dan is wellicht de Ninja 300 een betere keus, vanwege de windbescherming. Toch kan je ook flink lange stukken rijden op de Z300. Het verbruik ligt ongeveer zo rond de 1 op 24,9 bij flink doorrijden en met een 17 liter tank kom je dus ruim 420 km ver, voor je op dampen rijdt. Ben je een rustiger rijder, dan moet 1 op 27 makkelijk haalbaar zijn, waardoor je actieradius nog eens vergroot. Qua onderhoud wissel je om de 12.000km van olie en laat je ook elke 12.000km je klepspeling controleren. Kijken we naar de Yamaha YZF-R3, dan is klepcontrole pas nodig elke 42.000km. Een verbeterpuntje voor Kawasaki (en alle andere fabrikanten met lichte motoren). In principe prima waarden van de Z300, het is alleen dat Yamaha zich op de borst mag kloppen met het onderhoudsvriendelijke dIASil-blok (wat betreft klepcontrole).

 

Z's bandjes, vering en stoppers

De Z300 heeft de welbekende Y-spaakvelgen van de Ninja 300 en deze zijn tevens gebruikt bij de Z250SL. Ook weer een manier om op extra kosten te besparen; bestaande middelen gebruiken. De Z300 die wij meekregen staat op Bridgestone Battlax Hypersport S-20 banden (110/70-17 en 140/70-17) en dat is echt een perfecte keus. In andere verslagen las ik al over IRC-banden, die wil je er niet onder hebben. De Bridgestone banden geven zeer veel vertrouwen en de motor geeft dan ook geen kick als je 'm wendbaar van links naar rechts gooit. Ook op strepen of gefreesd wegdek gaat de motor gewoon rechtdoor. Heerlijke banden, ook met nat wegdek een goed vertrouwd gevoel. Hoewel de Z250SL al een feest was in de bochten, is de Z300 echt nog zoveel makkelijker de hoek om te gooien dan de Z250SL. Makkelijker kan volgens mij niet.

De vering is gelijk aan die van de Z250SL en die van de Ninja 300. Een 37mm telescopische voorvork met een veerweg van 120mm, niet instelbaar. De achterzijde een monoshock waarvan de veervoorspanning in 5 standen instelbaar is. Het is wel wat lastig om hier bij te komen. De vering doet wat het moet doen, niet te stug en niet te zacht, filtert de oneffenheden er goed genoeg uit. Natuurlijk kan het altijd beter, maar dan betaal je ook meer. Het komt maar zelden voor dat er op een standaard A2-motor meer in te stellen valt dan de veervoorspanning.

De remmen zijn ook weer gelijk aan die van de Z250SL en Ninja 300. Aan de voorkant een 290mm wave-remschijf en dubbelzuiger remklauw. Achter een 220mm wave-remschijf met dubbelzuiger-remklauw. Uiteraard ook weer met ABS. De remmen werken prima, maar zijn totaal niet bijterig. Je moet ook hier weer aanleggen en dan kan je doorknijpen. Om ABS te triggeren moet je behoorlijk hard remmen. De motor staat over het algemeen op tijd stil, een enkele remschijf voor laat de 170kg zware motor wat mij betreft goed genoeg remmen. Het kan echt (veel) slechter als je kijkt naar oudere motoren. Prima remmen dus voor wat hij moet kunnen.

Event data recorder

Kawasaki heeft een aantal motoren voorzien van een EDR (Event Data Recorder), ook wel een soort 'blackbox' genoemd. Veel nieuwe auto's hebben dit en onder andere de Z300 dus ook. Deze recorder slaat informatie op en kan enkele seconden bewaren. Voor een crash blijft dus informatie zichtbaar zoals snelheid, stand gashendel en rotatiesnelheid van de krukas. Hoe blij je hier van moet worden, weet ik niet. Kawasaki geeft aan dat ze op die manier ongelukken kunnen analyseren en proberen haar motoren nog veiliger kan maken. Een verzekeraar zal er altijd alles aan doen om niet uit te hoeven keren als het echt niet hoeft en EDR-info kan een stok zijn om mee te slaan. Misschien denk ik wel heel erg ver door hierover. Kawasaki geeft die info alleen weg bij een gerechtelijk bevel/op verzoek van de autoriteiten, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen. Aan de andere kant, als je motor gruwelijk vast loopt en het is niet jouw schuld, kan Kawasaki dit uitlezen en je zonder moeilijk te doen voorzien van een nieuw motorblok, wie weet zelfs buiten de garantieperiode. Kan een hoop getouwtrek voorkomen en het zal Startersmotor niets verbazen als over een aantal jaar alle motoren van een EDR zijn voorzien.

ConcluZie

De Z300 is net als de Ninja 300 een heerlijke motor om mee te beginnen. Goed, het blok mist wat koppel, maar heeft wel genoeg kilowatt om vlot door het verkeer te scheuren. Bochtjes zijn enorm makkelijk te maken en lijken wel automatisch te gaan. Maar kijk je puur naar wat je in Nederland mag qua snelheden, dan zit je met de Z300 helemaal goed. De Z300 is voor binnendoor een heerlijk klein scheurijzertje en op de snelweg krachtig genoeg om geen underdog te zijn. Zelfs voor gevorderden kan de Z300 nog een leuke motor zijn, zo lang je niet meer verwacht dan het blok je kan geven. Ook met zo'n lichte motor als de Z300 kan je genoeg plezier beleven. Laagvliegen met hogere toeren, zonder je rijbewijs direct kwijt te raken.

Er valt niets te klagen over de Z300. Doet eigenlijk alles goed. Het enige waar je over zou kunnen zeuren is het vermogen (en dat is een onterechte klacht) en misschien de slecht zichtbare knipperlichten op de cockpit. Als je het vermogen van de Z300 weinig vind, koop je gewoon een ER-6 of Z800e op 35kW. Kawasaki heeft genoeg keus voor wat betreft 35kW, ze verplichten je niets. Als je veel met passagier wilt rijden, dan is een motor met meer koppel wel aan te raden. Ik zou best mijn huidige motor (Yamaha MT-03) in willen ruilen op een Z300 en dat zegt toch best wel wat (maar ik neem dan ook zelden een passagier mee). Met de huidige hoogte van de snelheidsboetes is heel hard rijden toch ook niet meer leuk en ook met een Z300 kan je heel snel al te hard rijden. Alleen met de Z300 lijkt door het hoogtoerige gedrag al snel dat iets hard lijkt. Lekker janken, daar is hij voor gemaakt!

De Kawasaki Z300 is beschikbaar in Candy Flat Blazed Green en Metallic Spark Black voor €5499,- excl. rijklaarkosten. De Performance Kit kost €499,- en is optioneel, maar geloof mij: absoluut bijbestellen! Met dank aan Kawasaki N.V. voor het beschikbaar stellen van deze motor.

Foto's: Startersmotor.nl

Pro Verbruik, gewicht, makkelijk de bocht door, Performance Kit voor relatief weinig geld, lichte koppeling, zicht spiegels
Con Slecht zichtbare knipperlichtindicators op cockpit

Motortype Viertakt, parallel twin
Cilinderinhoud 296cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 29kW bij 11000 tpm, 27Nm bij 10000 tpm
Gewicht 170kg rijklaar
Tankinhoud 17 liter
Verbruik 1 op 24,9 bij vlot doorrijden
Topsnelheid 168km/u gezien, 175-180km/u bij perfecte omstandigheden
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Kawasaki Z300 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Kawasaki Z300 links

Kawasaki Z300 koplamp als de Z800e

Kawasaki Z300 logo op de tank

Kawasaki Z300 voorwiel met ABS

Kawasaki Z300 achterband

Kawasaki Z300 seatcover in Performance Kit

Kawasaki Z300 achterlicht

Z300 achterwiel

Kawasaki Z300 Akrapovic demper

Kawasaki Z300 cockpit

Kawasaki Z300

Kawasaki Z300 motorblok

Kawasaki Z300 vanaf achterkant

Kawasaki Z300 voorkant

Kawasaki Z300 motorblok linkerzijde

Kawasaki Z300 rechterkant

Kawasaki Z300 achterveer lastig bereikbaar om in te stellen

Kawasaki Z300 ruimte onder het zadel

 

Geld verdienen met al je online aankopen

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube