Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
MOTORbeurs Utrecht 2018

 

Kawasaki KLR250

Kawasaki KLR250

De Kawasaki KLR250 wordt al enige tijd niet meer gemaakt, Kawasaki Nederland heet op dit moment (2015) de KLX250 nog in het programma staan, maar dual sport in Nederland is niet meer 'hot and happening'. In Amerika is de dualsport toch wel een stuk populairder, maar waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de natuurlijke omgeving in veel staten. De KLR250 was het antwoord op de XL250R van Honda. De KLR is net als de XL250R voorzien van knipperlichten, een contactslot en een accu en als klap op de vuurpijl voorzien van een watergekoeld blok. Vaak is het zo dat een vloeistofgekoeld blok meer vermogen kan leveren bij gelijke cilinderinhoud en dat o.a. de klepcontrole interval groter is. Voor de leken ; de kleppen hoeven minder vaak gecontroleerd te worden dan bij een luchtgekoeld blok.

Wat valt er over de KLR te vertellen.. het is een 250cc 1-cilinder, bij het verkeerslicht ben je uiteraard als eerste weg. Binnendoor een hele fijne en zuinige motor, op de snelweg is 110km/u een fijne kruissnelheid, door de flinke tegenwind en het lage gewicht is het moeilijk om echt lekker comfortabel te rijden. Dit geldt voor alle offroads met hoge spatborden. De zithouding is rechtop, je zit wat hoger, dus beter zicht en beter zichtbaar voor het overige verkeer !

Helaas is de KLR250 tegenwoordig nog maar sporadisch te vinden en zal dit waarschijnlijk ook zo zijn met de onderdelen. Aan de andere kant, de motor is veel verkocht en zelfs gebruikt door het Amerikaanse leger, dus onderdelen moeten voldoende te krijgen zijn. Is het niet in Nederland, dan wel via een ander land. De prijzen liggen vrij laag, persoonlijk zou ik niet meer dan 750 euro geven voor een redelijk frisse KLR. Vergeet niet dat ze al flink wat jaren oud zijn! Een leuke beginnersmotor dus, maar niet voor de lange afstanden en niet voor te veel snelweg-werk. De modellen vanaf 1990 hebben 16,9kW, het model van 1986-1989 20,5kW. De KLR250 is tot 2005 gemaakt.

 

 

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel t/m 1989 20.5kW, vanaf 1990 16.9kW
Gewicht 133kg rijklaar
Tankinhoud 11 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid +/- 120-130km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Kawasaki KLR250 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube