Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Hyosung GD250N (X-5, EXIV 250) - 2014 (tekst: nov 2013)

Hyosung GD250N

Foto: Hyosung

Op de 71e editie van de EICMA (2013), toonde Hyosung de GD250N op de beursvloer. Dit was overigens niet de eerste keer, in 2012 verscheen deze al op de Intermot in Keulen. Een opvallende verschijning die wij, als Startersmotor.nl, hier graag op de Nederlandse wegen zien verschijnen.

De motorfiets bevat een 249cc ééncilinder vloeistofgekoeld motorblok (boring x slag 73x59.6mm) en perst daar 21,2kW (28,4pk) aan vermogen uit. Krachtiger dus dan de Suzuki Inazuma 250 (tweecilinder) en Honda CBR250R (ééncilinder) en ook nog eens een stukje lichter in gewicht dan beide genoemde motoren, dat is wat we graag willen zien. Bij de A1- en A2-motoren, willen
we gewoon lage gewichten en zoveel mogelijk vermogen. Elke kilo telt en dat weet Hyosung ook. Met een rijklaargewicht van 150kg  hoor je ons zeker niet klagen.

De motor oogt lekker agressief  en sportief, mede door de korte kont en de lage uitlaat, zoals we onder andere ook zien bij de KTM Duke 125, 200 en 390. De GD250N is voorzien van een stalen buizenframe en heeft een wielbasis van 1340mm. De (plastic) tank oogt behoorlijk groot, maar kan maar 11 liter brandstof bevatten, waarvan één liter reserve. Hoe dan ook, kom je er ver genoeg mee. De zit is vrij laag, met een zithoogte van 780mm zullen ook de kleinere rijders weinig tot geen moeite hebben om de voeten volledig plat naast de motor te kunnen plaatsen bij stilstand. Uitzonderingen daargelaten.

 

 

De cockpit is een volledig digitaal LCD-display. Dit vinden we wel jammer, analoge tellers blijven toch het mooiste, is onze mening. Een digitale snelheidsmeter vinden we nog tot daar aan toe, maar een toerenteller hoort gewoon analoog. Je moet die naald zien vliegen. Ook is de motor voorzien van een versnellingsindicator. Dit zie je steeds meer terugkomen op motoren. Jaren niet gezien en nu opeens moet het weer terug.

De naked is zowel voor als achter voorzien van wave remschijven; een enkele 300mm-schijf met vier zuigers in de remklauw aan de voorzijde en een 230mm-schijf met twee zuigers in de klauw aan de achterzijde. We hebben weinig ervaring met Hyosung, enkel met de GT250N, waarbij de remmen wat sponzig aanvoelden, maar dit is jaren geleden en Hyosung heeft flink aan de weg getimmerd, dus dat mag geen issue meer zijn. De bandenmaat achter is 150mm. Online zal je ook '170' aantreffen op diverse sites, maar als je goed kijkt, zie je dat dit nooit een 170-band kan zijn. Aan de voorkant is gekozen voor een 110mm band. Mooie maten voor een 250cc motor en bij vervanging vallen de kosten mee. Als vering is er gekozen voor een 37mm upsidedown-voorvork met een veerweg van 120mm veerweg en balhoofdhoek van 23.5º, de instelbare achterveer is stijlvol en goed zichtbaar geplaatst en geeft de motor een sportievere look.

Als topsnelheid geeft Hyosung Nederland een 140km/u op. Dat moet met deze setup zeker haalbaar zijn. Een fris model met nog geen 300km op de klok haalde 0-100km/u al in 8,37 seconden, wat deze 250cc sneller maakt dan veel auto's op de weg. Dit lijkt ons voor het A2-rijbewijs een erg leuke motor om mee te beginnen. Mede door het gewicht lekker wendbaar, door de kleine motor vrij zuinig (verwacht rond de 1 op 28) en ook qua looks is er weinig mis mee. Alleen de koplamp zouden wij anders ontwerpen, maar over elke motor valt wel wat te zeggen. Ook die van de KTM Duke RC125/200/390 is lelijk.

De Hyosung GD250N zal rond januari 2014 leverbaar zijn bij de Nederlandse dealers. De Nederlandse prijs van de GD250N is € 4349,- en is daarmee erg leuk geprijst, zeker als je ziet wat men soms tegenwoordig voor 125cc durft te vragen. De GD250N is in het buitenland ook bekend als de X-5 / EXIV 250 en naar horen zeggen verschijnt er in Australie ook nog een gekuipte versie. Wij zien 'm liever naakt. Met deze GD250N zal Hyosung de concurrentie aan gaan met de KTM Duke en Honda CBR300R (en 250R). Hopelijk krijgen we in 2014 de kans om een verslag te maken van deze motor, hij staat bij ons in elk geval hoog op het verlanglijstje. Hyosung is in Nederland slecht vertegenwoordigd, we hopen dat er in de toekomst meer Hyosung dealers op de markt beschikbaar komen en er meer Hyosungs gaan rondrijden. Tot die tijd moeten we het doen met een handjevol dealers en een kleine groep fans.

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249,4cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 21.2kW (28,4pk)
Gewicht 155kg rijklaar
Tankinhoud 11 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid +/- 150km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Hyosung GD250N zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube