Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Honda MSX125SF (2016)

Honda MSX125SF Yellow

Foto: Honda

Drie jaar nadat Honda met de MSX125 op de markt kwam, vinden ze 'plezier' opnieuw uit met de SF-variant. 'SF' staat uiteraard voor 'Street Fighter'. De MSX was al één van de allerleukste 125cc motoren voor voornamelijk in en een beetje om de stad, met de MSX125SF geven ze de MSX125, ook wel 'GROM' genoemd aan de overkant van de plas in het land der hamburgers, een aantal updates.

Qua uiterlijk heeft de MSX125SF een enorme update gekregen. De motor ziet er over het algemeen een stuk strakker, slanker en hoekiger uit. Waar de oude MSX125 een beetje bol is, is dat bij de MSX125SF compleet anders. Een aantal zaken die zijn aangepast, zijn de LED-koplamp, de tank (0,2 liter meer) en zijkappen en het zadel. De uitlaat blijft nu geheel aan de onderkant en komt niet uit aan de zijkant bij het zadel. De tankdop heeft nu een klapbare geïntegreerde tankdop. Bij de oude MSX was deze dop niet vastgekoppeld aan de tank en moest je altijd een plek vinden bij het tanken om die dop met sleutel te dumpen. De sleutel zelf is nu inklapbaar, waardoor deze minder ruimte in moet nemen in je broekzak. Het motorblok blijft gelijk, jammer dat ze er niet iets meer vermogen uit hebben gehaald of het blok vervangen door een vloeistofgekoelde variant met 11kW. Vermoedelijk is de uitstoot lager om aan EURO4 te voldoen, vanaf 2016 moeten alle nieuwe motortypes hier aan voldoen. Ik zeg daarbij 'Vermoedelijk', omdat alleen 'SF' achter de naam van een lopend product misschien niet gezien zal worden als nieuwe motor. Is de motor nog EURO3, dan zal deze vanaf 1 januari 2017 als nog EURO4 moeten zijn. De remklauwen zijn op het SF-model rood gekleurd, een vreemde en lelijke keuze.

 

 

De remschijf blijft een verschrikking en ik acht de kans klein dat Honda Europe dit zal aanpassen. Wat is er mis met de remschijf? De sleuven zijn veel te klein om een fatsoenlijk ART4-schijfslot doorheen te plaatsen. Dit riep ik jaren geleden al, iets waar veel lichte Honda's mee te kampen hebben. Wat kan je hier tegen doen? Zelf een aantal gaten (laten) boren in je gloednieuwe remschijf of een andere remschijf plaatsen met grotere sleuven. Jammer dat de consument zelf actie moet ondernemen, zowel fysiek als financieel. De motor heeft nog wel meer updates hier en daar dan zojuist opgenoemd, maar de belangrijkste hebben we nu wel besproken.

Persoonlijk denk ik dat de nieuwe MSX125SF een flinke verbetering is op de al onwijs leuke MSX125 en zie ik de gewone MSX125 nu ook meer als het kleine dikkertje, naast zijn afgetrainde broertje. Vanaf ongeveer juni 2016 is de Honda MSX125SF leverbaar bij jouw Honda-dealer. Een prijs is nog onbekend, maar zal vermoedelijk gelijk of 100-200 euro hoger liggen dan de huidige Honda MSX125. Je hebt best kans om het oude model tegen mooie kortingen te krijgen bij de dealers, die van de huidige voorraad af willen. Zodra we de kans krijgen om op een MSX125SF te springen, grijpen we die aan voor een testverslag!

Heb je nog geen idee hoe leuk de Honda MSX125 is? Lees dan nog even het testverslag van een paar jaar terug.

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 124,9cc
Versnellingen 4
Vermogen/koppel 7.2kW (9.8pk) @7000tpm
Gewicht 103kg
Tankinhoud 5,7 liter
Verbruik 1 op 35-45
Topsnelheid +/- 105-110 km/u
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de Honda zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube