Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
MOTORbeurs Utrecht 2018

 

Honda CBR250R (2011)

Honda CBR250R

Sinds 2011 heeft Honda de CBR250 weer in het programma zitten. Nu had je tussen 1986-1996 de CBR250RR op de (Japanse) markt. Een beest van een motor. 250cc, 4 cilinders, 45pk en doortrekken tot 19.000tpm! Absoluut niet geschikt voor het 25kW-rijbewijs van tegenwoordig en ook door milieu-eisen is het niet meer mogelijk om zo'n motor op de markt te zetten. Bij het nieuwe model hebben ze in de titel 1 'R' gestript en daarbij ook meteen 3 cilinders weggenomen. De nieuwe CBR250R is dus een heuze 1-cilinder, welke zou moeten concurreren met de Kawasaki Ninja 250.

Bij mijn vaste 'huisdealer' Arie Molenaar Motors in IJsselstein, stond een prachtig zwart exemplaar speciaal op mij te wachten. Dat aanbod sloeg ik zeker niet af, dus op een mooie zonnige vrijdag heb ik mijn eigen motor bij Arie Molenaar Motors laten staan en ben ik met de CBR250R op pad gegaan.

 

 

Honda CBR250R motorblok

Het vloeistofgekoelde blok met 4 kleppen en dubbele nokkenas, is wel een goede keus geweest van Honda. Waar ze de 'fout' in gingen met de CBF250, maken ze dit goed met dit blok. Een vloeistofgekoeld blok kan meer vermogen leveren en dat is bij een kleine cilinderinhoud mooi meegenomen. Met een druk op de knop, komt de CBR meteen tot leven. Dankzij de injectie is alles prima geregeld en hoef je niet zelf met een handmatige choke te rommelen. Ook de verlichting gaat automatisch, deze kan je dus niet vergeten. Stationair loopt de motor vrij netjes, het klinkt niet alsof er een zware motor draait. Een zeer beschaafd, maar mooi donker geluid.

Met de koppeling ingeknepen en een duwtje naar beneden op het schakelpedaal, hoor ik de motor in de versnelling schieten. Langzaam laat ik de koppeling op komen en rijd ik weg. De koppeling is erg licht en soepel, dat is wat ik graag bij een motor zie. Soms heb je koppelingen waarbij je pijn in je polsen krijgt na een middagje sturen. Is bij de CBR250R geen enkel probleem. Het geluid van de uitlaat wordt boven de 4000 toeren een stuk serieuzer en dan laat de CBR ook zien dat het best wel een motor is en geen klein lief katje, wat zachtjes spint.

 

Qua looks ziet de CBR250R er erg mooi uit. Deels heeft de voorkant wat weg van de VFR1200, vooral de koplamppartij lijkt erg veel op dat van de VFR. De cockpit is mooi gestyled. Met een snelheidsmeter, toerenteller, klok, tripmeter, benzinemeter en temperatuurmeter en de nodige lampjes, mis ik alleen een buitentemperatuurmeter. Er is ook nog een 'mode'-knop, maar die geeft alleen de tripmeter weer in plaats van de totale kmstand. Onder de buddyseat is niet heel veel ruimte, zoals bij al dit soort motoren. Je kan je schijfslot prima kwijt, of een boterham en een pakje drinken. Het zal mij niets verbazen als er als accessoire een seatcover zal worden geleverd door Honda.

Honda CBR250R cockpit
Honda CBR250R buddyseat

 

Ik noem vaak de Suzuki GS500e en Kawasaki ER-5 'gooi & smijt fietsen', maar bij deze trek ik meteen mijn mening over deze twee motoren in. Zo'n CBR250R laat zich veel makkelijker van het ene oor op het andere oor leggen. Dit is pas écht gooien en smijten! De CBR is heel erg wendbaar en vooral met bochtige weggetjes een genot om op de CBR250R te mogen rijden. Ook als je de motor wilt parkeren of draaien en de motor staat uit, dan is de motor ook gewoon makkelijk te verplaatsen. Je hebt dus niet veel kracht nodig voor deze motor, ook ideaal voor vrouwen dus! Gevaarlijke opmerking... ik weet het. :)

De CBR250R die ik mee kreeg, was de versie met C-ABS. Nu heb ik 'm niet zo ver ingeknepen dat de ABS daadwerkelijk in werking ging, maar wat remt zo'n CBR verschrikkelijk hard zonder al te veel in te knijpen! Zeker vergeleken met mijn eigen ER-5 die ik op dit moment heb is dit echt een verschil van dag en nacht. Dit is dus echt een groot pluspunt van de CBR. Remmen zijn één van de belangrijkste zaken op een motor.

Wat doet zo'n CBR nou qua snelheid? Dat hebben we uiteraard geprobeerd en daarbij ook gekeken naar de toerentallen. Onderin het toerengebied is de CBR niet heel erg vlot, maar ook zeker niet traag. Vanaf 4000 toeren begint de CBR wat pittiger te worden en na 6000 toeren merk je dat er nog genoeg paarden staan te trappelen om naar buiten te komen.

80km/u = 4700 tpm
100km/u = 6000 tpm
110km/u = 6500 tpm
120km/u = 7000 tpm
135km/u = 8000 tpm

Honda CBR250R met ABS
Honda CBR250R zijkant rechts

Vanaf 8000 toeren begint de motor een stuk harder te trillen en dat kan je voelen in de voetsteunen en de clipons (het stuur). Maar bij 8000 toeren rijdt je toch al weer zo'n 135km/u en ligt dat al boven de maximum snelheid. De maximale snelheid die ik even kort heb weten aan te tikken is 145km/u. Je zit dan nog lang niet in de begrenzer en ik vermoed dat met een andere uitlaat, eventueel een powercommander je nog best wat> extra kilometers eruit kan halen. Maar of dit zinvol is... ik zou 'm lekker zo laten voor wat betreft de snelheid. Je kan prima meekomen in het verkeer, ook op de snelweg kan je gerust auto's inhalen en met de huidige benzineprijzen, als deze zullen stijgen, zal het mij niets verbazen als er steeds meer mensen maximaal 100km/u gaan rijden en dan ben je dus nog steeds snel. Met een verbruik van 1:27 (opgave Honda) en waarschijnlijk nog zuiniger als je rustig stuurt, is deze motor helemaal geen slecht idee om als woon-werk motor te gebruiken in plaats van een auto die het dubbele verbruikt.

 

 

Honda CBR250R links

Heeft de CBR250R ook nog minpunten?

Vast wel. Het blijft natuurlijk maar een 250cc motor, wil je sneller inhalen dan moet je gewoon een (geknepen) 500 of 600cc kopen. Een 250cc is zeer geschikt voor binnendoor en op de snelweg kan je gewoon lekker meekomen als je je aan de snelheid houdt. Wil je een kruissnelheid van 140km/u aanhouden op de snelweg? Lees dan niet verder, maar koop gewoon een zwaardere motor met minimaal twee cilinders.

Wat ik persoonlijk wel vreemd vind, maar de oude CBR125 had dit ook, is de losse tankdop. In plaats van een geintegreerde tankdop die je gewoon open klikt, haal je hier de hele dop los en mag je nog een plekje vinden om je sleutel en dop neer te leggen bij het pompstation. Ook de jiffy vond ik erg kort. Maar dat is geen minpunt, maar ik merkte dit wel op. Daarnaast is het zadel vrij hard en kreeg ik na een uurtje rijden wel wat last van een 'houten reet', maar dat is op te lossen door even te pauzeren.

Conclusie

Al met al vind ik deze CBR250R een erg gave machine met hoge funfactor! De motor is niet heel erg klein, maar wel net iets kleiner dan de gemiddelde 600cc motor (mag ik 'm daar mee vergelijken?). Mede door het iets kleinere formaat en een één-cilinder blok, lijkt het al veel sneller of je heel hard rijd als je lekker optrekt. Kijk je op de teller, dan blijkt het reuze mee te vallen. Ik kan 'm aanraden als je niet elke dag van Amsterdam naar Groningen moet rijden. Blijf je een beetje in de provincie of pak je bijna nooit snelwegen? Dan kan deze CBR best eens wat voor jou zijn, zo lang je er maar geen probleem mee hebt om niet heel veel harder dan 130km/u te kunnen rijden. Constant met de topsnelheid rijden, rijd gewoon niet echt lekker. Bij geen enkele motor.

Moet ik een Kawasaki Ninja 250 of Honda CBR250R kopen?
Dat is natuurlijk persoonlijk. De Ninja 250 heeft een top van 175km/u, de CBR250R stopt bij 150-155km/u. Het toerental bij de CBR250R is een stuk lager, vanwege de grotere cilinder (boring en slag). Voor de bergruimte hoef je het niet te doen, op zowel de Kawasaki als de Honda heb je gewoon weinig ruimte. Wellicht dat het zadel van de Ninja 250 fijner zit, de CBR250R heeft een vrij hard zadel. De Ninja 250 moet je hoog in toeren houden om vlot te blijven rijden, de CBR250R geeft al vrij vroeg z'n vermogen, maar stopt dan ook eerder met vermogen af te geven.

Qua uiterlijk vind ik de Ninja 250 mooier dan de CBR250R, als je 'm van een afstandje bekijkt. Kijk je naar de cockpit, dan geef ik de Honda de voorkeur. Aangezien ik niet alleen kijk naar het uiterlijk, maar ook naar de prestaties van het motorblok, zou ik zelf voor de Honda CBR250R gaan. Ondanks dat deze minder pk's heeft, vind ik de motor fijner rijden. Alleen de bilspieren moeten dan getraind worden om minder snel te klagen over pijn. De Ninja 250 is zeker geen slechte motor en twijfel jij tussen deze twee motoren? Ga op beide proefrijden, om voor jezelf een duidelijke mening te vormen. Met beide motoren koop je gewoon een goed product, waar je veel plezier van gaat beleven.

Met dank aan Arie Molenaar Motors voor het beschikbaar stellen van de CBR250R.

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249,4cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 19,4kW (26,3 pk)
Gewicht 162kg (166kg voor C-ABS versie)
Tankinhoud 13 liter
Verbruik Rond 1 op 27
Topsnelheid 150-155km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Honda CBR250R zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube